Två av LO:s nya annonser.
Två av LO:s nya annonser.
Bakgrunden till den nya LO-kampanjen är att många av fackförbundets medlemmar inte vet om att det kan finnas extra pengar att hämta för dem om de är sjuka, arbetsskadade, föräldralediga eller uppsagda. Det gör att många missar att anmäla för att få ut sina försäkringspengar.

Det vill LO ändra på i en rikstäckande kampanj som startar den 5 november. Under en månad framåt kommer kampanjen att rulla på bio, i tv, dagspressannonser och på webben.

Jupiter Reklam har tagit fram kampanjen, animerad och illustrerad av den legendariske serieskaparen Olle Berg, son till "Rit-Ola" och en av upphovsmännen till Galago.

En betydande del av kampanjbudgeten satsas digitalt för att leda intresset till LO:s webbplats. Där möts besökaren av en interaktiv karta med vars hjälp hen kan upptäcka de glömda pengarna. Webbplatsen för "Facket Försäkrar" har samtidigt gjorts om och anpassats till kampanjen.

Kampanjens två animerade filmer visar exempel på situationer då det finns pengar att hämta. De kommer att visas på TV4, Kanal 5, Kanal 9 och bio.