Dustins printannonsen som kommer att gå i Dagens Indsutri
Dustins printannonsen som kommer att gå i Dagens Indsutri
Hemelektronikkedjan Dustin har blivit tätt förknippade med TV4:s Idol för den svenska publiken. Under flera säsonger var företaget programmets huvudsponsor.

Med samarbetet hade Idol en viktig funktion att sätta Dustin på kartan.
– Vi har byggt vårt varumärke tillsammans med Idol, sa företagets dåvarande nordiska marknadschef Stefan von Stein till Resumé i samband med att TV4 avvecklade Idol i november 2011.

Nästan ett år har gått sedan dess och Dustin har bytt både varumärkeskoncept och marknadschef. I morgon lanseras Dustins nordiska reklamkampanj. En kampanj som kommer att synas på tv, i print och online till och med den 19 november.

– Målet med det nya varumärkeskonceptet är att det ska hjälpa oss att driva tillväxten för Dustin i Norden. För att det ska lyckas måste våra målgrupper känna till att de kan använda Dustin som helhetsleverantör för att lösa alla sina IT-problem. Dustin ska helt enkelt göra livet enklare för alla som arbetar med IT, oavsett om lösningen handlar om produkter eller tjänster, säger Caroline Johansson, som sedan i somras är nordisk marknadsdirektör på Dustin.

Det färska varumärkeskonceptet för Norden med reklamfilmer och annonser har utarbetats genom ett samarbete mellan Dustin och kommunikationsbyrån Tre Kronor. I Norge syns kampanjen i bland annat Tv2 och Tv Norge medan den i Danmark syns i Tv2, Viasat och Canal 9.

– Dustin är redan idag förknippat med kvalitet, snabbhet och kompetens. Nu gör vi det ännu tydligare. Alla ska veta att om man vänder sig till Dustin så löser man sitt IT-behov enkelt och tryggt, oavsett om det handlar om ett företag som behöver hjälp med sin IT-infrastruktur eller en privatperson som ska köpa en ny dator, säger Caroline Johansson.

Dustins huvudmålgrupp varumärkeskonceptet är män och kvinnor som
ställs inför ett IT-problem. Företaget vill täcka allt från IT-ansvariga experter till IT-intresserade personer som fixar trådlösa nätverk i hemmamiljö. Den gemensamma nämnaren för målgruppen är att den förenas kring behovet av enkla, snabba och smarta lösningar.