"Vit jul"-kampanjen genomförs i december för sjätte året i rad. Denna gång samarbetar nykterhetsförbundet IOGT-NTO med Miljonlotteriet och lanserar skraplotten Vit jul.

Hela överskottet går till "Vit juls" verksamhet med att bedriva jullovsaktiviteter för barn och unga och få fler vuxna som firar jul med barn att avstå alkohol under julhelgen.

– Vi är glada att kunna stödja Vit Jul med en dedikerad lott. Vit Jul är en kampanj som ligger oss extra varmt om hjärtat, säger Miljonlotteriets vd Ludwig Alholt i en kommentar.

Bakgrunden till den årliga kampanjen är att närmare 400 000 barn lever i familjer där någon vuxen har ett riskbruk av alkohol och syftet med "Vit jul" är att få fler vuxna som firar jul med barn att avstå från alkohol under julhelgen.

– I Sverige finns många barn vars jul inte blir den magiska högtid den borde vara. Vit juls verksamhet är en viktig del för att skapa fristäder och ge barn en plats att gå till under jullovet, säger Linda Tjälldén, verksamhetsutvecklare för kampanjen.

"Vit jul"-lotten är en onlinelott och finns att köpa på Miljonlotteriets hemsida, kostar 20 kronor och finns till försäljning mellan den 1 november och den 27 december.