Stormen Sandys framfart.
Stormen Sandys framfart.
Foto: NOAA.

Resumé har tidigare rapporterat om Publicis, WPP och IPG:s rapporter för det tredje kvartalet. Krisen i Europa har varit ett sänke för nätverken som alla gjorde sämre resultat än förväntat. 

När stormen Sandy drog in över Amerikas östkust kom nästa smäll för reklamindustrin. Att nordöstra USA och i synnerhet New York är en knytpunkt för branschen ger stormen större betydelse. 

En ny rapport från media-analysföretaget Pivotal Research Group  som amerikanska Advertsing Age har tagit del av tar hänsyn till Sandy och andra ekonomiska variabler.


Här sänks prognosen för reklammarknaden till 0,5 procents tillväxt under tredje kvartalet. Minus 1,4 procent under fjärde kvartalet och nolltillväxt för hela året.

Tidigare beräkningar har spått en tillväxt på 1,2 procents tillväxt för tredje kvartalet, 0,9 procent för kvartal fyra och 1,4 procents tillväxt för hela året. 

Medieanalytikern Brian Wieser på Pivotal Research Group uppskattar att stormen Sandy kommer att kosta reklamindustrin 500 miljoner kronor i förlorade intäkter. 

Den främsta orsaken till kostnaderna är avbrott i lokal tv och radio, men också en ökad försiktighet från reklamköparnas sida i samband med stormen.