Jarmo Mäkinen i K-rautas film
Jarmo Mäkinen i K-rautas film
Nu gör K-rauta sin största reklamoffensiv någonsin i Sverige.

– Vi vill visa konsumenten att kvalitet lönar sig i längden och hoppas att hemmafixaren och företagskunderna ska se oss som det naturliga valet”, säger Johan Wiklund, vd, K-rauta.

Den nya kampanjen är det första synliga resultatet av K-rautas nya kommunikationskoncept som bygger på budskapet ”Ett byggvaruhus av det rätta virket”.

– Med det nya kreativa konceptet tar vi avstamp i K-rautas finska arv med tydliga associationer till det gedigna, äkta och kvalitativa som vi svenskar lärt oss förknippa med Finland, säger Anders Skagerfält, projektledare på McCann Stockholm.
 
Konceptet inleds nu med ett flertal nya reklamfilmer, där den finske skådespelaren Jarmo Mäkinen, känd från bland annat Jägarna, spelar huvudrollen.

– I filmerna personifierar Jarmo Mäkinen detta på ett självklart och mänskligt sätt. En karaktär som på många sätt motsvarar svenskens sinnebild av en finne. Rejäl men varm, pålitlig, fåordig och urstark. Kort sagt, någon att hålla i handen när det ska byggas och fixas hemma, säger Anders Skagerfält.

Skådespelaren är nöjd med resultat.

– Jag är både glad och stolt över att få jobba med K-rauta. Jag hoppas att kampanjen kommer att fortsätta under lång tid, säger Jarmo Mäkinen.