Skandiamäklarna pekar på att undersökningar visar att förtroendet för mäklare är lågt och att branschen har ett skamfilat rykte.

Komediserien Mäklarna med Kjell Bergqvist och Cecilia Frode från 2006 har nog inte direkt bidragit till att förändra uppfattningen om mäklare i en positiv riktning.

Skandiamäklarna vill förändra synen på mäklare en gång för alla och går
ut i en ny kampanj signerad ANR BBDO.


Kampanjen har låtit sig inspireras av internetfenomet What people think I do och är ANR BBDO:s första kampanj för Skandiamäklarna:
– För oss är en kvalitetsmäklare någon som brinner lika mycket för att göra det bästa för kunden som för att sälja. Ett stort hjärta är ett måste, säger Andreas Müchlich, marknadschef på Skandiamäklarna i en kommentar.

Han berättar att man internt har arbetet med begreppet Kvalitetsmäklarna i många år, men att det nu ska användas på bred front:
– För mäklare känns det väldigt aktuellt att ha så pass mycket självdistans att man faktiskt kan börja tala om de fördomar och missuppfattningar som finns, allt för att kunna motbevisa dem, säger Stephanie Moradi, copywriter på ANR BBDO i en kommentar.

Skandiamäklarna söker nu över 100 nya ”kvalitetsmäklare” via kampanjen.

Vem som helst kan dock inte bli mäklare, utan personer som ska få chansen att komma på intervju måste först genomgå ett kvalitetstest som sätter både ”kunskaperna” och ”yrkesmoralen” på prov.



Kund: Skandiamäklarna
Uppdragsgivare: Andreas Mühlich

Arbetsgrupp ANR BBDO:
Creative Director: Andreas Lönn

Copywriter: Stephanie Moradi

Art Director: Fredrik Broander
Planner: Maria Sandberg

Produktionsledare: Giustina Guariglia

Projektledare: Pontus Karlsson

Webb: Happiness