Alfa Romeo-modellen 4C.
Alfa Romeo-modellen 4C.
Foto: Pressbild.
– Vi är medvetna om att vi ligger lite efter våra konkurrenter när det gäller synlighet i sociala medier, men det hoppas vi ändra på med hjälp av Patchwork, säger Jesper Albansson, brand communication manager på Alfa Romeo i Sverige.

Patchwork är en dansk social mediebyrå som grundades 2008 och som drog igång i Sverige för cirka ett år sedan. 


Bolaget har kunder som Carlsberg, Colgate-Palmolive, Bosch och Pernod Ricard.

Uppdraget för Fiat-gruppen omfattar de största varumärkena: Fiat, Alfa Romeo, Lancia och Jeep:
– Vi arbetar mycket med fast moving consumer goods och det känns fantastiskt kul att börja 2013 med att få in fyra varumärken på en och samma gång, säger Emma Blom, vd på Patchwork.

Först ut är en Facebook-offensiv för Alfa Romeos nya konceptbil 4C, vilken i dagarna premiärvisades på den stora bilmässan i Geneve:
– Vi räknar med att 4C blir ett draglok för våra Alfa Romeo-märkena Giulietta och MiTO. 4C är otroligt vacker, säger Jesper Albansson.

Emma Blom tycker att det finns många exempel på när företag misslyckas med sin Facebook-strategi.
– Facebooks regler för hur man får dela och gilla förändras hela tiden, men en del varumärken verkar inte följa den utvecklingen, säger Emma Blom.

Hon tycker också att företag fokuserar alldeles för mycket på antalet fans:
– Det viktiga är om fansen engagerar sig i varumärket eller ej. Och det är många gånger svarare att åstadkomma än vad man tror, säger Emma Blom.

Jesper Albinsson har högt ställda förväntningar på samarbetet:
– I ett första skede vill vi skapa ett engagemang kring varumärket, men över tid hoppas vi kunna använda sociala medier som ett verktyg i vår försäljning, säger Jesper Albansson.

Kostnaden för en 4C beräknas landa på cirka en halv miljon kronor.