Volts annons för Stor & Liten som gick i Veckans Affärer
Volts annons för Stor & Liten som gick i Veckans Affärer
Volts lekfulla annons för Stor & Liten, publicerad i Veckans Affärer vann guld i Nya Uppslag. Tävlingen som belönar den bästa uppslagsannonsen anpassad för ett av Bonnier Tidskrifters varumärken. 
Som pris får nu Volt en halv miljon kronor i annonsutrymme i Bonnier Tidskrifters magasin.

Juryns motivering löd: ”En fantastiskt lekfull annons som spelar rakt in i hjärtat på Veckans Affärers läsare. Välgjort och kul. Mer lek åt direktörerna!”

Silverplatsen i Nya Uppslag gick till Fältman & Malmén för Stiftelsen Trygga barnen, även den publicerad i Veckans Affärer, och bronset gick till Peacock för Hipp i tidningen mama.

Under kvällen delades det även ut pris i kategorin Framtida Uppslag för reklamelever, där Yrkeshögskolan i Göteborg knep guldet med sin annons Färsk logga publicerad i Icon Magazine.

Den åttonde upplagan av Nya Uppslag leddes av Resumés chefredaktör Claes de Faire och ägde rum på Astoria i Stockholm under onsdagskvällen den 6 mars.

I juryn för Nya & Framtida Uppslag satt: Claes De Faire, chefredaktör för Resumé och juryns ordförande, Amelia Adamo, Executive Publisher på Bonnier Tidskrifter, Jonas Bonnier, VD för Bonnier AB, Tove Langseth, ad på DDB, Lars Liljendahl, ad, Anna Qvennerstedt, copywriter på Forsman & Bodenfors, Lotta Mårlind, ad på Garbergs, Frippe Stenberg, ad på Vizeum, Nicholas Högberg, vd på 3, Thomas Engelhart, vd för Coop Marknad, Svante Heiding, cd för Falck & Co och Daniel Backman, ad på Falck & Co.

VINNARE & MOTIVERINGAR NYA UPPSLAG

GULD: Volt för Stor & Liten i Veckans Affärer

Arbetsgrupp: Petter Nylind, Karl Andersson, Magnus Tengzelius, Louise Wallgren, Åsa Stjärnquist, RBLS och Jean-Louis von Dardel.


Motivering: "Juryn imponerades över nyttjandet av uppslaget samt att det är en fantastiskt lekfull annons som spelar rakt in i hjärtat på Veckans Affärers läsare. Välgjort och kul. Mer lek åt direktörerna!"

SILVER: Fältman & Malmén för Trygga barnen i Veckans Affärer.

Arbetsgrupp: Magnus Fältman, Ellen Ström, Viktor Olsson, Victoria Sydorw och Daniel Eriksson.


Motivering: "Med en bildlösning som inte lämnar någon oberörd blir Trygga Barnens annons en stark tvåa. Ibland säger både en bild och ett medieval mer än tusen ord."

BRONS:
Peacock för Hipp i mama

Arbetsgrupp: Kristin Bergem, Camilla Ödmo, Robert Olzon, Madeleine Carlsson och David Lillewarg.

Motivering: Ett bra hantverk som spelar på både kvalité och småbarnföräldrars gigantiska tilltro till sina småttingars överlägsenhet. Klart vi charmas av det.

VINNARE & MOTIVERINGAR FRAMTIDA UPPSLAG

GULD 
”Färsk logga” av Yrkeshögskolan Göteborg i Icon Magazine

Arbetsgrupp: Sebastian Snygg och Emil Karlsson.


Motivering: "Använder uppslaget på ett synnerligen kreativt sätt för att väcka konsumenternas nyfikenhet på färsk mat och inte fryst. Icons smarta läsare behöver inte skrivas på näsan."

SILVER 
”Låt maten tysta mun” av Linköpings Universitet i mama

Arbetsgrupp:
Ludwig Roth, Emelie Åstrand och Sandra Karlehag.

Motivering: "Given snackis i juryn när truten täpps till på hungrig unge. Varumärkesbyggande som låter maten tysta mun."

BRONS 
”Kokboken” av Beckmans Designhögskola i Allt om Mat

Arbetsgrupp: Lisa Hågeby, Andrea Andersson, Kim Brundin och Moa Wiking.


Motivering: Med ett relevant medieval lyckas eleverna från Beckmans övertyga oss om att det är gott. Nästan lika bra som allt annat i Allt om Mat.