”Vissa barn tvingas åka till Kreta i sommar.”

Så löd budskapet från Liseberg FB-signerade kampanj med gråtande barn i våras.

Rena rama kritikstormen utbröt i sociala medier och vissa gick till och med så långt att man klistrade över affischerna i Göteborg med följande budskap:

”242 000 barn i Sverige har inte råd med Liseberg – så vem fan bryr sig om eran skitgaranti?”

Baddräktskungen Panos Papadopoulos gick också i taket och sade:
”Det här är ett skandalöst budskap från Liseberg. Hur kan man göra narr av ett annat land för att marknadsföra sin egen nöjespark? Det går emot alla oskrivna lagar.”

Reklamkampanjen väckte inte bara skarpa reaktioner i Sverige, utan spreds ända till krisdrabbade Grekland där Hotellägarnas handelskammare i Chania på Kreta skickade ett klagobrev till svenska ambassaden i Aten, enligt Expressen.

Lisebergs marknadschef Kent Kierdorf besvarade dock kritiken med att:
”Vår förhoppning är att bild, rubrik och logotyper ska locka fram ett leende och att betraktaren skall se humorn i det.”

En rad personer har dock inte nöjt sig med med Lisebergs syn på saken, utan har valt att att anmäla Gråtande Barn-reklamen till Reklamombudsmannen, RO.

Dess opinionsnämnd har nu kommit med sitt uttalande och väljer att fria reklamen.
Så här skriver man:
”Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att reklamen inte är stötande, utnyttjar olycka eller lidande eller är utformad i strid med det krav på särskild aktsamhet som ska iakttas."