De internationella modemagasinens först höstnummer har varit en kassaskåpssäker annonsintäkt.

Senaste åren har det gått hysteri i modeannonsering i september. Tidningar som traditionellt inte behandlar mode, som House & Garden, har klämt in modereportage i för att få några slevar från modegrytorna. Samtidigt har jättarna i branschen växt till sanslösa tjocklekar.

Förra årets septembernummer av amerikanska Vougue vägde 2,2 kilo, var 840 sidor tjockt varav 725 sidor var annonser.

I år har det uppenbarligen vänt, kommande numret av Vogue har 674 sidor annonser. Det är knappast en katastrof men med tanke på att magasinen kan få upp till 120000 dollar för en annonssida är ett tapp på 51 sidor kännbart. Och kurvan för annonsintäkter, som pekat brant uppåt i modepressen i många år, har ändrat riktning.

Med undantag för Elle har alla modemagasinen fått in färre annonser till septembernumret. Om nedgången är ett utslag av konjunktur eller är en strukturell förändring är fortfarande oklart. Lyxvarumäkren som har varit en avgörande intäktskälla har sista av alla börjat se fördelarna med att lägga sin marknadskommunikation på internet.

Om det inte redan har så lär det i framtiden påverka modepressens tjocklek i september.