Gatbilar startades för fem år sedan och var ursprungligen en sajt som blev en tidning.

Tidningen utsågs 2006 till årets vinnare i kategorin Nya Medier av Sveriges Tidskrifter.

Nu läggs alltså tidningen ned.
– Kraftig vikande försäljning för Gatbilar, den av våra titlar som vänder sig till läsare i spannet 15-25 år, har tvingat fram beslutet, säger förläggaren Stig L Sjöberg i en kommentar.

Vid den senaste TS-mätningen var Gatbilars upplaga 5700 sålda exemplar per utgåva. Tidningen har utgivits varannan månad.

Stig L Sjöberg tror att flera motortidningar hotas av nedläggning.

– Sannolikt kommer vi att få se fler titlar försvinna inom motortidningssegmentet som är lika överetablerat som andra kategorier i tidningshyllan.

Sajten Gatbilar.se kommer inte att påverkas av tidningens nedläggning.

– Vi trimmar nu konceptet för fokus på evenemang och digitalt, säger projektledaren Daniel Lindstedt.