Vagabond MAT är en av de tio nominerade för Resumés pris Bästa nya tidsskrift. Resume.se har fått intervjua Vagabond MATs chefredaktör Tobias Larsson under de sista arbetstimmarna på fredagseftermiddagen.

Vagabond MAT skiljer sig från det, enligt Tobias Larsson redan överfulla matmagasin-segmentet. Det unika med Vagabond MAT är att det inte är ett vanligt matmagasin utan det är ett resemagasin med mat som genomgående röd tråd:

– Vi ser lika ut men är något annorlunda, säger Tobias. Det är härligt att kunna vara med och göra våra oneshots, man får chansen att riktigt djupdyka.

Tidningen ger alltså sina läsare reseskildringar med matfokus. Då jag ber Tobias Larsson beskriva Vagabond MAT med tre ord svarar han eftertänksamt:

– Inspirerande, annorlunda och passionerad.

Vagabond MAT vill fånga den, som Tobias kallar det, typiska Vagabondläsaren; den 35-åriga storstadsbon med ett rese och matintresse. Det låter inte som att tidningen kämpade i någon utsträckning för att vinna nya läsare, utan Tobias ger mig intrycket av att Vagabond MAT är nöjda med de som redan är befintliga läsare. Marknadsföringen för specialupplagan MAT förmedlades mest genom matskribenter och bloggar, även andra mattidningar har används som kanalval. Tobias Larsson menar att då tidskriften skiljer sig så från den traditionella mattidningen så finns där ingen konkurrens.

Vinnaren presenteras på Resumébaren 8 mars.