Fyra miljoner tv-tittare såg Ola Salo segerjubla i Globen. Foto: AFTONBLADET BILD.

Finalen av Melodifestivalen i SVT1 i lördags kväll sågs av 3 975 000 tittare, enligt MMS.

I fjol var siffran 4 240 000.

Trots nedgången är Martin Österdahl strålande glad.

– Det är små marginaler på de här höga nivåerna, det är inget som grämer. En ”share” på   84,3 procent är mer än vad man kan begära, säger han.

Hur fungerade sändningen, tycker du?
– Det var en toppensändning. Det är miljoner bitar som ska falla på plats i en sådan direktsändning, men allting satt. Det var en otrolig stämning i Globen som kan vara svår att förmedla, men jag tycker att vi lyckades bra med det också.

De mest sedda programmen förra veckan

1. Melodifestivalen, finalen (SVT1, lördag) 3 975 000
2. Nöjesnytt - Melodifetivalen (SVT1, lördag) 2 190 000
3. Antikrundan (SVT1, torsdag) 1 810 000
4. Let's dance (TV4, fredag) 1 775 000
5. Så ska det låta (SVT1, fredag) 1 725 000
6. Postkodmiljonären (TV4, fredag) 1 340 000
7. Postkodmiljonären (TV4, lördag) 1 275 000
8. Melodifestivalen - Dagen efter (SVT1, lördag) 1 260 000
9. Leende guldbruna ögon (SVT1, måndag) 1 260 000
10. Hjälp (TV4, fredag) 1 220 000

Källa: MMS.