Ett sms i filmen "Säljsekten". Foto: SVT.

Resume.se skrev i förra veckan om SVT:s dokumentär ”Säljsekten”. I filmen får tittarna följa en anställd som filmar sin arbetssituation med dold kamera. Resultatet är skrämmande.

Men The Phone House är djupt kritiska till hur dokumentären framställer företaget och den numera nedlagda eventförsäljningen. Resume.se pratade med vd:n Daniel Lindholm i torsdags om den kommande dokumentären. Då hade han ännu inte sett den, men det har han nu.

– Jag är oerhört kritisk till hur programmet framställer eventförsäljningen och The Phone House som helhet. Det är en oerhört vinklad bild, säger han.

Kan det bli aktuellt med en anmälan till Granskningsnämnden?

– Det kan bli aktuellt. Det är till och med ganska troligt, säger han och fortsätter:

– Det är för mycket att göra den här typen av program med dold kamera. Det finns inte ett enda positivt uttalande om verksamheten. Det är inte okej. Sen är jag oerhört kritisk till att man väljer att hänga ut personerna med namn och bild när man vet att verksamheten är nedlagd och de inte jobbar kvar. Det är ett väldigt stort misstag. Det är helt onödigt och får enorma konsekvenser för de här människorna, för deras liv och framtida karriär, säger Daniel Lindholm.

Han poängterar dock att han känner sig ledsen över att det finns före detta anställda som har blivit dåligt behandlade av hans företag. Även om det enligt Daniel Lindholm rör sig om enskilda händelser och undantag .

– Givetvis är jag ledsen att det finns människor som har känt sig illa behandlade. Jag är illa berörd och tar största avstånd framförallt från sms:en. Det är bara att beklaga, så är det.