Foto: Kanal 5

Filip & Fredrik hade en tung tisdag och onsdag tittarmässigt. Tittarsiffrorna dalade efter måndagens premiär (260 000 tittare). Andra avsnittet föll med 42 procent.

Men i går vände det uppåt igen. En bidragande orsak var pr-arbetet kring onsdagens episod då Kanal 5-duon provsmakade Hitlers champagne tillsammans med historikern Edward Blom och statsvetaren Stig-Björn Ljungren.

Kanalens väloljade pr-maskineri, med Dan Panas vid spakarna, gick för högtryck och vinklar på händelsen syntes i många medier.

– Vi satt och prånglade ut klippet åt alla håll. Tidningar från flera länder hörde av sig, säger han.

– Det var en unik händelse och unika saker är spännande. Det var en stark historia och det är kul att tidningarna också tyckte det, säger Dan Panas.

"Hitlers champagne-effekten” ökade tittarintresset för gårdagens program som hade 235 000 tittare, en rating 4,1 procent i målgruppen 15-44 år.

– Det är bra att få skriverier i början, säger Fredrik Wikingsson till Resume.se.

Vad säger du om dippen tidigare i veckan?
– Det tar tid för folk att lära sig programmet. Vi blir roligare och roligare hela tiden. Lite trist svar kanske, lite public service över det, säger Fredrik Wikingsson.

Edward Blom går ut i dagens Aftonbladet och menar att han blev blåst av Filip & Fredrik – att han inte fick veta att det var Hitlers chanpagne han skulle smaka.

– Vi har rett ut det där med Edward, det var inte alls så farligt. Vi ser fram emot att ha Edward Blom hos oss fler gånger i Breaking News, säger Fredrik Wikingsson.

Övrigt om tv-kriget i går: ”Fångarna på fortet” låg kvar nära miljonen och TV3:s ”True Talent” vände uppåt till 450 000 tittare jämfört med 430 000 dagen innan. Ratingen i huvudmålgruppen, 15-49 år, steg från 4,6 till 5,2 procent.