Robert Aschberg.
Robert Aschberg.
Foto: Frida Flakstad.
Resumé har tidigare rapporterat om TV3:s kris. I maj skrev vi om katastrofsiffrorna för maj månad.

– Hösten blir extremt viktig för TV3 och även för oss i branschen. Vi behöver tre starka mediehus och då är det riktigt allvarligt när ett av de stora tv-husen har rejäla problem, sa mediebyrån Bizkits tv-rådgivare Andreas Malmfält till Resume.se i maj och fortsatte:

– Här krävs verkligen ett varumärkesjobb eftersom MTG:s kanaler TV3, TV6, TV8 och TV10 är profillösa idag.

I dag skriver även Aftonbladet om raset. I juni tappade TV3 14 procent av sin totala publik, och de senaste fem åren har kanalen blivit frånåkta av konkurrenterna.

Robert Aschberg, grundare av Strix och programledare och programledare i TV3 under 20 år, säger att kanalen schabblat bort sina styrkor.

– När vi började var TV3 en uppstickare, en kaxig gatpojke, en fräck kanal. Sedan ville den ikläda sig rollen som TV4 eller SVT har. Med facit i hand var det ett stort misstag, säger Robert Aschberg till Aftonbladet.

Programchefen Fredrik Lundberg inser allvaret och hoppas mycket på hötsttablån – med bland annat "Pluras kök" och en kändisvariant av "Superstars" – som ska rädda kanalen från fortsatt ras.

Alexei Grinevski, tv-chef på Mindshare, menar att "patienten är sjuk men inte döende".

– De står på botten just nu. Hela förra året hade de en negativ trend – och vi ser precis samma sak under våren 2012, säger Alexei Grinevski till Aftonbladet.