Hans Skarplöth och Annika Sten Pärson.
Hans Skarplöth och Annika Sten Pärson.
Viasats vd Hans Skarplöth tyckte att Magine är en intressant lösning, men inte särskilt revolutionerande.

– Vi har haft ViaPlay i fem år där folk kan se tv-program när de vill och det finns säkert skillnader mellan vår tjänst och Magine, men det finns mycket mycket likheter. Vi möter samma sorts kundbehov.

Han ser Magine både som en konkurrent och en potentiell partner.

– De ger sig in med en intressant plattform, där vi kan komma att vilja ha vårt innehåll.

Gör den här typen av plattformar att operatörer som ni på Visasat och Comhem blir överflödiga?
– Det får framtiden utvisa. Vi står på två ben, Viasat och Viaplay och levererar sport, tv och film oavsett plattform. Sen får kunden säga till om det är rätt.

Vilken är den största utmaningen för er?
– En stor fråga tycker jag är det växande utbudet. Och i fall det gynnar branschen eller inte. När Netflix och HBO kommer med sina tjänster. Jag vet inte om det finns något värde i att ha störst utbud. Snarare om det kan komma en aktör som samlar allt under en större plattform. Det finns överflöd därute som inte är särkilkt användarvänligt.

Com Hems marknadschef Annika Sten Pärson var mer självkritisk.

– Man kan fundera kring varför vi har varit sena med att utveckla denna sortens tjänster, för det handlar om att göra tekniken enkel och tillgänglig.

– Men det är inte så att det linjära tittandet kommer att upphöra helt, utan det handlar om att omfamna alla olika sätt att att tillhandahålla tv och det är det vi jobbar med.