Anna Bråkenhielm, Robinsons mamma.
Anna Bråkenhielm, Robinsons mamma.
14 säsonger och 227 deltagare och fem programledare. Bara i Sverige. Formatet har sålts till 17 länder. Det är bara Big Brother som kan jämföras med Robinson när det kommer till spridningsgrad. Allt började på tv-mässan i Cannes 1996. Anna Bråkenhielm, då utvecklingschef på Strix, köpte rättigheterna till Robinson från sin vän Gary Carter. Han jobbade på ett engelskt produktionsbolag där rocklegendaren Bob Geldof var delägare. Det var bara en idé, ett tomt papper som ingen någonsin producerat,  berättar Anna Bråkenhielm 16 år efter affären.

– Jag kände instinktivt "det här bara måste jag ha". De hade inte lyckats sälja det till någon annan. Alla tyckte det lät helt vansinnigt och tackade nej. Jag hade heller aldrig hört något liknande - den  perfekta kombinationen av "dokumentär", talkshow och tävlingsprogram med en helt otrolig och mycket kontroversiell vändning. Att någon skulle röstas ut ur gruppen. Jag insåg att det skulle kunna bli svårt att övertyga någon om att sända det, men kände att detta var något unikt. Jag betalade £8000 för rättigheterna i Norden.

Hösten 1997. Kultursidorna är inte nådiga i kritiken mot den nya dokusåpan. SVT: s danska nöjeschef Pia Marquard, som tidigare fört in succéformatet "Så ska det låta" i kanalen, är hårt pressad eftersom hon tagit in "förnedrings-tv" i Public Service. Under sommaren avslöjas det att Sinisa Savija, den deltagare som först röstas ut i programmet har begått självmord vilket vrider upp debatten ytterligare. Under en presskonferens där SVTpresenterar programmet berättar programledaren Harald Treutiger att programmet är en blandning mellan "Robinson Crusoe" och "Flugornas herre". I en radiointervju med Olle Stenholm väljer Harald Treutiger att lämna studion till följd av de kritiska frågorna. Pia Marquard tvingas lämna sin post efter kritikstormen.

– Till en början betydde skriverierna att mångauppmärksammade programmet. Men sedan stoppade SVT det under tre veckor för attfatta ett beslut om det skulle fortsätta sändas eller inte. Det var först när tittarsiffrorna blev riktigt höga som tidningarna började följa det på allvar, berättar Anna Bråkenhielm.

Programmet blev en stor tittarsuccé som startade en långvarig trend av mer eller mindre lyckade dokusåpaformat. Också en ny typ av tv-journalistik där programmen fyllde löpsedlar och spaltmetrar samtidigt som deltagarna tog sig in i offentligheten. Anna Bråkenhielm anser att programmet inte bara förändrade svensk tv, utan hela den internationella marknaden. Som det första stora realityäventyret. En helt ny genre hade fötts.

Vilka ingredienser i formatet Robinson har gett programmet så stort genomslag både i Sverige och internationellt?
– Sedan 1997 har mängder av dokusåpor kommit och gått medan Robinson består. Jag tror att Robinson har överlevt så länge eftersom det innehåller unika element. Som i och för sig nu kopierats i mängder av olika format. Det handlar om drömmen, som många bär på, att undersöka vad man klarar mentalt och fysiskt. Att få testa sina gränser på en paradisö, som också kan bli en helvetesö. Tävlingen, gruppdynamiken och därtill väldigt vacker och dramatisk miljö gör sitt till. Robinson är det enda svenska TV-formatet som blivit insålt till tre olika kanaler. Först SVT, sedan TV3 och nu senast lyckades mitt gamla bolag ITV Studios övertyga TV4 om att väcka liv i det. Detta säger en del om konceptets styrka.

Är det här det största som hänt dig i din tv-karriär?
– Robinson har betytt väldigt mycket för många svenska TV-producenters karriär. Många stora svenska stjärnproducenter ochformatutvecklare har tagit sina första stapplande reality-steg på en Robinson-ö. En mycket bra skola.

Hur mycket har du tjänat på Robinson?
– Jag har inte tjänat något personligen på Robinson eftersom jag inte äger formatet. Men de bolag jag varit vd för har tjänat en hel del på att producera programmet i ett flertal länder och det har väl gagnat mig också indirekt. Licensintäkterna har gått till ett engelskt bolag som heter Castaway.

I dag leder Anna Bråkenhielm Bonniers produktionsbolag Scandinavian Studios. Hon har lämnat Robinson bakom sig. Hon har följt de senaste säsongerna och anser att Strix och ITV Studios har förvaltat formatet på ett förtjänstfullt sätt.

Hur känns det nu när det sista avsnittet i Sverige är sänt?
– Har det sista avsnittet sänts?

Håller formatet fortfarande?
– Ja, det tycker jag.

Tror du att det kommer en ny säsong?
– Jag vet inte, kanske har man bränt det nu när alla gamla stjärnor varit med igen. Men det har ju hänt förut, när SVT sände sin sista säsong till exempel. Formatet har återuppstått flera gånger förut.