X Factor gjorde fiasko i premiären.
X Factor gjorde fiasko i premiären.
Foto: TV4.
TV4 har satt stort hopp till X Factor som höstens draglok. Kanalen sålde in programmet med succésiffror från andra marknader. I går kom en indikation på att det kan bli en kämpig höst för 40-miljonserssatsningen. 840 000 är knappast vad programcheferna hade räknat med, tror IUM: s tv-chef Jonas Malm.

– Publiken kräver hela tiden något nytt och vill bli mer underhållna. För mig kändes det som Idol. Det var inget unikt. Även om kanalen gärna vill tro det, säger Jonas Malm.

Inför lanseringen lyckades inte TV4 sälja ut sponsorplatserna och flera av de större mediebyråerna däribland IUM har varit skeptiska till formatet.

– Vi har valt att inte lägga så många ägg i den korgen. Vi har inte känt att formatet är tillräckligt starkt. Det är ett ordentligt bakslag för TV4, de trodde nog på betydligt bättre siffror. Jag har svårt att se hur programmet ska kunna hämta sig, säger Jonas Malm.

I skuggan av X Factors antiklimat tror Jonas Malm att TV3 och Kanal5 kan ta andelar och det är sannolikt att kanalerna gör strategiska förflyttningar i tablån för att locka tittare. Carat har Telenor som kund. Operatören är en av huvudsponsorerna och mediebyrån hoppas därför på en skjuts.

– Det är inte klackarna i taket direkt. Det här ska vara TV4:s draglok i höst och kanalen hade nog räknat med över en miljon, säger Mattias Carlström, tv-rådgivare på Carat.

TV4 sålde in programmet som en storsuccé och Carat hade höga förväntningar inför söndagens säsongsstart. Men storsatsningen som kostar kring 2,5 miljoner kronor per avsnitt i produktionskostnad nådde bara 840 000 tittare – en besvikelse.

Vilka förutsättningar har X Factor att nå bättre siffror?
– Jag har svårt att se det exceptionella. Det är ungefär samma som Idol, The Voice och Talang. Man blir inte så imponerad.