Annika Sten Pärson.
Annika Sten Pärson.

I höst har flera nya aktörer klivit in på den svenska tv-marknaden. Magine, HBO Nordic, Netflix och nu senast Filmnet utmanar tv-landskapet med sina internetbaserade plattformar.

Com Hems marknads- och produktdirektör Annika Sten Pärson håller inte med om konkurrenternas verklighetsbeskrivning, där de nya plattformarna har fått de traditionella operatörerna att spela ut sin roll.

– Det stämmer inte. Jag tror tvärtom att vi kommer att spela en viktig roll som ciceron även i framtiden, säger hon och fortsätter:

– Vi ser nya kundbeteenden, men man får inte glömma att det traditionella tv-tittandet fortfarande står för 90 procent. Det intressanta är att tillväxten för rörlig bild sker på nya plattformar.

Com Hems avtal med amerikanska tjänsten Tivo realiseras under våren 2013 och markerar att operatören vill ta upp konkurrensen på de digitala affärsområdena. Under Kristallen nämnde Anna Sten Pärson att Com Hem varit sena på bollen när det kommer till de nya plattformarna.

– Det jag ville säga var att det var naturligt för oss att vänta till i höst. Med Tivo försöker vi omfamna det nya tittandet. Det är en stor satsning i det nya tv-landskapet. Vi kommer att fortsätta att vara ciceron även inom de nya plattformarna.

Hur kommer expansionen av internetbaserade tv-tjänster att påverka tv-tittandet på sikt?
– Tablå-tv kommer att fortsätta att vara basen. Det är totempålen. Om man ser till filmtittandet så sker förflyttningen från videobutiken till det digitala internetbaserade mycket snabbare.

Vad innebär den nya konkurrenssituationen för er?
– Det är spännande och gör att vi vässar vårt tv-erbjudande med Tivo. Jag tror att expansionen av aktörer på den här marknaden beror på att Sverige är ett land med hög bredbandspenetration. Alla aktörerna driver varandra att satsa, säger Annika Sten Pärson.