I höst har flera aktörer penetrerat det svenska tv-landskapet. I går avfärdade Com Hems marknads- och produktdirektör Annika Sten Pärson hotet om att de traditionella operatörerna nu spelat ut sin roll.

– Tablå tv är totempålen, sade Annika Sten Pärson till Resumé då.

Mindparks vd Joakim Jardenberg tror tvärtemot att den svenska tv-kartan nu kommer att ritas om fullständigt, och omställningen kommer att ske snabbt.

– Jag tror att vanlig tablå-tv kommer förtvina ganska snabbt nu. Allting har fortfarande ett första sändningsögonblick, så på något plan har vi alltid en tablå. Men att vi ska nöja oss med något mindre än en kombination av Magine och Netflix - alltså en lösning som ger oss anything, anywhere, anytime - ser jag som högst osannolikt. Det kommer att gå fort att marginalisera aktörer som Comhem och Boxer om de inte ställer om.

Joakim Jardenberg har sett fram emot den konkurrenssituation på den svenska tv-marknaden som har skapats. Han drar paralleller till Apple och Spotify som skakat om mobiltelefon- och musikbranschen utan att sitta på rättigheterna till den existerande publiken. Han tror att de befintliga jättarna på den svenska tv-marknaden kommer att få svårt att stå sig konkurrensen.

– Det är ytterst ovanligt att en existerande branschaktör lyckas göra slut på sin gamla affär och vinna framgång med en ny. Titta t.ex. på hur Annika Sten Pärson talar om sin tablå-tv som totempålar. Jodå, de var populära på 1800-talet. Tablå-tv är stort, men det är i minskande i synnerhet om man ser till hur beteendet på riktigt ser ut. Snygga tjänster kan förlänga tidsfönstret högs avsevärt, kanske för evig, men på sikt kommer vi givetvis inte att fortsätta betala för något som bara är realtids tablå-tv. No way.

Och fortsätter;

– Med det menar jag alltså multikonsumtionen. Alltså att tv:n står och tullar i bakgrunden men är mer eller mindre totalt ignorerad för att vi samtidigt gör en massa andra saker med telefoner, plattor, andra människor.

Vad säger MMS tittarsiffror idag och vad kommer de att ha för betydelse om ett-två år?
– Det är väl länge sedan de slutade säga något egentligen. Men siffror och statistik är alltid kul. Om jag får referera till Annika Sten Pärson igen så är det ju nästan lite gulligt när hon hittar något positivt i "... men man får inte glömma att det traditionella tv-tittandet fortfarande står för 90 procent". Det betyder ändå att man har tappat 10 % på bara ett fåtal år. Och det är accelererande rörelser. TV är urstarkt. De existerande aktörerna är det inte.

Joakim Jardenberg listar orsakerna till varför satsningarna på internetbaserade tv-tjänster kommer just nu:

• Tajming. Flera rörelser som sammanfaller. Det går bra (även om vissa menar att juryn fortfarande är ute) för nya sätt att sälja musik. Spotify gör ringar på vattnet.

• Det går bra för tjänster som Netflix etc., och om man kan sälja bakkatalogen så borde man ju rimligtvis kunna tjäna pengar på aktuella program också.

• Bandbredd och teknik gör att förutsättningarna finns för oss att klippa kabeln/vika ner antennen. (vilket också lett till att allt fler hämtar hem från olika piratsajter)

• Trycket på snabbare releaser i Sverige, eftersom vi kommunicerar mycket mer över gamla regiongränser, bidrar säkert också.

• Men kanske framför allt: det börjar brännas under fötterna på ALLA aktörer i traditionella tv-branschen.