Resume.se har tidigare avslöjat att TV4:s största satsning någonsin, X Factor Sverige, kostar kanalen 40 miljoner kronor att producera. Men tittarsiffrorna har inte varit de önskade.

– Förväntningarna har blåsts upp. Jag är otroligt stolt över programmet. Vi har inte lockat in så många tittare som vi ville hittills. När jag såg siffrorna så var de inte riktigt vad jag hade hoppats på, men de låg inom våra estimat, kommenterade X Factors exekutiva producent Pelle Porseryd tittarsiffrorna i en intervju med Resume.se i helgen.


Även om söndagens avsnitt sågs av 950 000 tittare, bästa siffran hittills, så visar en jämförelse av tittarsiffrorna för X Factors hittills sex sända avsnitt med de av Idol förra säsongen att TV4:s storsatsning ligger en bra bit efter tittarmässigt.

Om man ser på MMS tittarsiffror för X Factors sex första avsnitt är snittet 795 000 tittare. För Idols första sex program sin sista säsong var genomsnittet 903 000.

X Factor ligger alltså 108 000 tittare lägre än Idols sista säsong, vilket också var långkörarens klart sämsta tittarmässigt.