Tidigare i september rapporterade Resumé om de sjunkande medieinvesteringarna. Enligt siffror från Sveriges Mediebyråer minskade medieinvesteringarna med 13 procent i augusti jämfört med föregående kalenderår. Värst var utvecklingen för tv-mediet där investeringarna dippade med 23 procent.

TV4:s annonsdirektör Michael Grimborg avfärdar de svaga augustissiffrorna för 2012. Han menar att statistiken från Sveriges Mediebyråer är missvisande eftersom den refererar till de fakturerade intäkterna per kalendermånad.

Under 2012 kommer en vecka bort i sammandraget vilket resulterar i att siffrorna från Sveriges Mediebyråer hamnar betydligt lägre än den augustimånad som TV4 har upplevt.

– Vi är starkare i augusti än under 2011. Vi slog all-time high under förra året är fullbelagda i år och kommer att slå all-time high igen som det ser ut nu. Det är flera hundra miljoner kronor som ska in och det är tidigt att konstatera rekordet. Men det ser väldigt bra ut, säger Mikael Grimborg annonsdirektör på TV4.

Vad ligger bakom utvecklingen?
– Dagspressen har strukturella problem och pengarna från deras tidigare kunder har sökt sig till tv. Vi har fått en större bit av kakan och jag kan inte se andra alternativ till att förflyttningen kommer att fortsätta.

Samtidigt ser Michael Grimborg flera hinder för att den positiva trenden kommer att fortsätta. Konsumentmarknaden är i hög grad påverkad av utvecklingen i USA och krisens Sydeuropa.
– Det gäller att våra kunder fortsätter att tro på svensk ekonomi. Just nu känns det som att många annonsörer upplever ett momentum där de tror på annonsering. Men jag hade till exempel inte räknat med Experts konkurs. Det kan gå väldigt snabbt i detaljhandeln och det kommer att slå med kraft mot mediebyråerna, reklambyråerna och vi kommer inte heller undan när nästa smäll kommer.