Hanna Widerstedt.
Hanna Widerstedt.
Foto: TV11.
En trend både inom reklamvärlden och inom konsten de senaste åren har varit att skapa fejkade nyheter och falska alter egon för att skapa uppmärksamhet kring något, oftast ett varumärke.

Detta har sitt kanske främsta exempel i bloggen Black Ascot som skapades av Malmö Opera för att marknadsföra föreställningen ”Vanessa” för några år sedan.

Bloggen lånade sitt innehåll från föreställningen och fick stor uppmärksamhet i många medier. Bakom kampanjen låg Studio Total.

Sedan dess har detta blivit ett allt vanligare tilltag för att marknadsföra olika saker. Jung von Matt marknadsförde TV3:s serie ”Sandhamn” genom det fejkade företaget Sandhamnstek som utgav sig för att vara ett eventföretag om skräddarsydde resor till skärgårdsön Sandhamn med ”stora stekarpaket”.

Även i konstens värld har det blivit allt vanligare för att lyfta olika frågor. Konstnären Anna Odell skapade för några år sedan stor uppmärksamhet när hon låtsades vara psyksjuk och självmordsbenägen på Liljeholmsbron i Stockholm.

Nu kommer nästa som påstår att allt bara var ett ”konstprojekt”. Skandalbloggerskan Hanna Widerstedt har sedan sin medverkan i årets omgång av Big Brother skapat stora rubriker i kvällstidningarna och vann nyligen Veckorevyn Blog Awards som ”Årets provokatör”.

Men nu skriver hon att det hela bara var ett iscensatt konstprojekt och hon påstår att hon det senaste året har spelat en karaktär, först tänkt heta Louis Volgurette, men som sedan fick hennes egna namn.

"Det jag ville var att få er att vakna upp, för tjejer som Louis Vulgorette finns. Det är detta vår generation läser, och inspireras av. Dessa tjejer är dagens ideal. Vår framtid, och den skrämmer mig. Istället för att göra en egen blogg fylld av hat och långa poster om hur tragiskt detta är, bestämde jag mig för att bli en av dem. Jag förvandlades över ett videoinlägg till en fiktionär karaktär, som var allt som jag själv inte var. Jag ville förstå…", skriver hon om syftet med "karaktären".

Just Big Brother, som hon deltog i tidigare i år, använde sig även de av en liknande strategi när de låtsades ha en höggravid kvinna som en av deltagarna. Det hela visade sig sedan bara vara ett pr-knep.