Solsidan är en TV4:s allra största tittarsuccér. Förra säsongens premiäravsnitt hade 2,5 miljoner tittare. Säsongen höll sedan tittarsiffrorna uppe över två miljoner.
 
Frågan var dock om intresset från tittarna skulle vara lika stort denna gång. Svaret är: nja.
 
Första avsnittet för Solsidans tredje säsong fick 2  030 000 tittare och en rating på 24,9 procent i kanalens huvudmålgrupp 12-59 år och en andel på 54,7 procent i samma målgrupp.

I konkurrens med SVT:s partiledardebatt och "Moreaus med mera" är det hyggliga siffror, men en lång bit från förra säsongens 2,5 miljoner tittare i premiäravsnittet.

Men TV4:s programchef Fredrik Arefalk är nöjd.

– Det känns riktigt kul med en kanonstart. Solsidan är höga förväntningar på sig, men man kan aldrig räkna med tittarsiffror över två miljoner, säger han till Resume.se.

Samtidigt hade ni betydligt lägre tittarsiffror än premiären förra säsongen.
– Det har sina naturliga förklaringar. Det är väsentligt svårare konkurrens i höst och SVT hade en stark kväll med partiledardebatt och Kalle Moreús.

Hur viktig är Solsidan för TV4?
– Naturligtvis är programmet jätteviktigt. Det är unikt med en svensk komediserie som når över två miljoner tittare. Jag tror att programmet kommer att fortsätta att gå bra, men vi kan inte räkna med att ligga över två miljoner.

Efter Solsidan hade även "Hellenius hörna" premiär med 1 390 000 tittare, en andel på 37,0 och en rating på 17,1.

Precis som tidigare säsonger producerar Jarowskij Solsidan ihop med Felix Herngrens produktionsbolag FLX.