Casten Almqvist
Casten Almqvist
Foto: Björn Elgstrand
Det är en stor satsning som TV4-Gruppen gör i dag när man lanserar nya TV4 Play. "Freemium"-modellen – med en gratis och annonsfinansierad del, och en abonnemangsbaserad Premium-del – görs tydlig, samtidigt som utseendet moderniseras och användarvänligheten ökar för hela TV4 Play.


Den största förändringen rör abonnemangstjänsten TV4 Play Premium. Som det första svenska tv-huset tillgängliggör TV4-Gruppen hela sitt omfattande kanalpaket, totalt elva TV4-kanaler, live både på nätet, i mobilen och på läsplattan.
–  TV4 Play går nu från att huvudsakligen vara en on demand-tjänst till att också bli en riktig tv-tjänst. Enkelhet och användarnas tv-upplevelse står i fokus för allt vi gör med TV4 Play, säger Cecilia Beck-Friis, direktör TV4 Digitala medier.


De kanaler som från och med i dag kan ses live på datorn, i Iphone och på Ipad – och inom kort också i Android-mobiler och Android-surfplattor – är TV4, Sjuan, TV4 Sport, TV4 Sport Xtra, TV4 News, TV11, TV4 Film, TV4 Komedi, TV4 Guld, TV4 Fakta och TV4 Fakta XL.


Genom en zappfunktion kan tittaren, precis som med traditionell tv, zappa sig mellan kanalerna. Funktonen finns med redan från start i webbspelaren och kommer inom kort också att finnas i apparna för surfplattor.

– Att utveckla den här typen av konsumentnära tjänster är viktigt för att TV4-Gruppen även framöver ska ligga i frontlinjen när det gäller tv-utvecklingen. Inom kort hoppas vi också att TV4:s kanaler ska finnas tillgängliga över internet via olika distributörers "tv
everywhere"-erbjudanden, vilket är ytterligare ett led i våra ambitioner göra TV4:s kanaler tillgängliga överallt, säger TV4-Gruppens vd Casten Almqvist.