Under primetime på tisdagskvällen mellan 18 och midnatt uppnådde Kanal 5 en tittarandel i sin huvudmålgrupp som överträffade de tre största konkurrenterna tillsammans.

I målgruppen 15-44 år hade Kanal 5 en tittarandel på 33 procent. TV4 hade 12,2, TV3 10,1 och SVT1 9,5 procent i målgruppen.

Kanalen var även överlägset störst under dygnet sett till hela befolkningen, 3-99 år. Kanal 5 uppnådde här en tittarandel på 22,3 procent, följt av TV4 på 14,7, SVT1 på 11,2 och TV3 med 9 procent.

– De här siffrorna är bisarrt magiska. Men de är befogade om man ser till vilken fantastisk match det blev, säger Dan Panas till Resumé.

Vad betyder en fotbollsklassiker för Kanal 5:s varumärke?
– Fotboll är fantastisk underhållning och vi är en underhållningskanal. De som är på planen är världsartister och bjöd på magi igår. Tittarna hann hoppas, misströsta, dö och återupplivas inom ramen för nittio minuter plus tillägg. Vi har haft en snudd på magisk tur att knyta åt oss klassiska fotbollsmatcher.

Kanal 5 har tidigare genom åren haft störst tittarandel för dygnet. Det har ofta hänt i samband med att kanalen sänt matcher som gått till historien som klassiker.

Sveriges seger mot Turkiet i Istanbul 2001, matchen mot Danmark, där en "galning" sprang in på Parken i Köpenhamn och slog domaren 2009 är två exempel på episka fotbollsögonblick som sänts i kanalen. I går sände Kanal 5 "Bragden i Berlin".
– Folk kommer främst att minnas matchen. Om folk kommer att förknippa den med Kanal 5 så är det jättehärligt.

Kommer Kanal 5 att fortsätta satsa på sporträttigheter?
– Det vore fel att utesluta.