Foto: Colourbox.
TV4 sänder alla Sveriges VM-kvalmatcher i fotboll, förutom den klassiska vändningen mot Tyskland i Berlin. För några veckor sedan stod det klart att Kanal 5 lagt vantarna på gårdagskvällens match som redan omnämns som en klassiker.

Enligt källor som Resumé har talat med som har insyn i tv-rättigheter sålde kanalen Tyskland-matchen för 7 miljoner kronor till Kanal 5. Samma belopp som man tidigare köpt rättigheterna för.

I förra veckan berättade TV4:s sportchef Hans Pekkari för Resumé att man sålde rättigheterna eftersom erbjudandet från Kanal 5 och SBS var för bra för att avböja.

– Det var en ren och rak affärsuppgörelse med SBS. Vi valde att genomföra affären eftersom vi fick ett så pass bra erbjudande. Det är inga konstigheter egentligen, sade Hans Pekkari till Resumé då.

Han dementerade samtidigt uppgifterna att kanalen skulle ha sålt rättigheterna för att få ett bättre bokslutsår.

Det är svårt att finansiera stormatcher med reklamintäkter. Enligt uppgift till Resumé kan en tv-kanal ro hem tre till fem miljoner från annonsörerna under en viktig landskamp.

När det rör sig om en stormatch som får ett klassiskt eftermäle som bragdmatchen mot Tyskland i går kan sändningen däremot ge en boost för varumärket.

Ögonblicksbilderna när statsminister Fredrik Reinfeldt jublar bredvid Tysklands förbundskansler Angela Merkel kommer att vara förknippade med Kanal 5. Varje gång Rasmus Elms kvittering rullas i teve kommer kanalens logotyp att exponeras.

Resumé sökte TV4:s vd Casten Almqvist för att höra hur han i efterhand ser på försäljningen av rättigheterna till Tyskland-matchen. Efter en tid ringer Magnus Törnblom, pressansvarig för TV4-gruppen till Resumé.

– Varför skulle Casten Almqvist vilja diskutera fotbollsrättigheterna till en match som TV4 inte sände? säger Magnus Törnblom till Resumé.

Han är vd för TV4 och högst ansvarig för att rättigheterna blev sålda.
– Det finns ingen som helst anledning att kommentera rättigheter som vi redan har sålt. Ni på Resumé har redan pratat med Hans Pekkari om det här.

Sett till den match som det blev förändrades förutsättningarna, hur ser ni på försäljningen i dag?
– Ni har redan pratat med oss om den här matchen. Varför skulle vi se annorlunda på det nu?

Resumé har sökt och sms:at TV4:s vd Casten Almqvist.