Lars Beckung, Filip Hammar och Fredrik Wikingsson.
Lars Beckung, Filip Hammar och Fredrik Wikingsson.
Lars Beckung arbetade nära Kanal 5:s stjärnor Filip & Fredrik under sina fem år som programchef för kanalen. I april i år valde han att lämna Kanal 5, utan att ha något nytt arbete att gå till.

När Resumé tidigare har frågat Lars Beckung om uppgifterna stämmer har han förnekat. Men nu bekräftas uppgifterna för Resumé av Fredrik Wikingsson.

Filip & Fredriks tv-program produceras sedan början av 2000-talet av STO-CPH, ett bolag som 2007 såldes till Metronome Film & Television, vilket i sin tur ingår i brittiska Shine Group.

Men nu kan Resumé alltså avslöja att Lars Beckung och Filip & Fredrik startar det egna produktionsbolaget Mexiko.

Filip Hammar och Fredrik Wikingsson börjar efter nyår eftersom de är knutna till ett avtal med Metronome. Lars Beckung har redan påbörjat arbetet med att registrera varumärke, domännamn och att leta efter rekryteringar.

– Vi är redo att dra igång efter nyår. Det känns skitkul. Lars är redan i full gång och vi är på väg att göra flera rekryteringar, säger Fredrik Wikingsson till Resumé.

Humorduon Fredrik Wikingsson och Filip Hammar jobbade med att utveckla STH-CPH under tio år. Enligt Fredrik Wikingsson har man nu nått en bra startpunkt för att dra igång en ny verksamhet.

– Det känns fantastiskt. Vi börjar efter årskiftet när vårt avtal går ut med Metronome. Det är inga sura miner mellan oss, säger Fredrik Wikingsson till Resumé.

Varför drar ni igång just nu?
– Vi har ett bra utgångsläge. Eftersom vi har ett avtal med Kanal 5 och redan jobbar med flera egna produktioner. Nu blir det inte bara Filip och Fredrik. I produktionsbolaget kommer vi att kunna gå in och jobba mer som producenter. Samtidigt som vi kan producera program åt andra kanaler, säger Fredrik Wikingsson.

Vad ger ett eget produktionsbolag dig och Filip?
– Framförallt en frihet och en injektion. Vi byggde inte upp STH-CPH själva, men vi jobbade ändå där under tio år. Nu har vi ett bra läge att kunna samla människor som vi gillar att jobba med.

Kommer ni i första hand att söka efter rekryteringar bland folk som ni känner till?
– Vi kommer att leta efter alla människor. Ibland kan jag känna att jag vill jobba med någon när jag ser en smart formulering på Twitter. Vi älskar att lyfta fram nya förmågor. I Breaking News jobbade vi med ett väldigt ungt team. De behöver inte ha jobbat med tv innan. Det kan röra sig om allt ifrån tidningsmänniskor till gymnasieelever, säger Fredrik Wikingsson och avslutar:

– Vi vill skapa en känsla av det som Mekano var i början av 90-talet.