SOS Uppdraget.
SOS Uppdraget.
Foto: Pia Ulin/Rockson
På måndag är det premiär för "SOS Uppdraget" på TV4 där tittarna under sex måndagar kan följa SOS Barnbyars ambassadörer Ernst
Kirchsteiger, Mari Jungstedt, Adam Tensta, Lisa Miskovsky, My Skarsgård och Niclas Alexandersson på deras resa i Ghana.

SOS Barnbyars nyutnämnda ambassadörer åkte i september ner till Tamale i norra Ghana för att under tolv dagar besöka en SOS barnby och även möta barn och deras föräldrar utanför livet i barnbyn. Syftet är att som ambassadörer ge de allra mest utsatta barnen en röst.

"SOS Uppdraget" är ett unikt och nytt tv-format där dokumentär, reality och insamling möts. Programmet är en del av SOS Barnbyars kampanj "Världens största familj" där målet är att värva 10 000 nya faddrar till organisationen.
 
Hur kom det här samarbetet till med TV4?
– Vi jobbar hårt med att försöka skapa uppmärksamhet runt situationen för alla de barn som varje dag dör i något som borde gå att förhindra. Men det är svårt att nå igenom i mediebruset -barn som dör är ingen nyhet och i medias arbetsbild saknar fattigdom nyhetsvärde, säger Elisabet Stahlenius, kommunikationschef SOS Barnbyar till Resumé.

– Men tv har som bekant en otrolig sprängkraft och nu visar vi verklighetens fula baksida genom en kommersiell, och mottagarvänlig, kanal. När OTW pitchade idén för SOS Uppdraget så låg den helt i linje för hur vi vill arbeta, det är ett helt nytt sätt att både kommunicera verksamheten och att rekrytera givare.

Vad betyder det här pr-mässigt för SOS Barnbyar?
– Förhoppningsvis en hel del. Vi har fantastiska ambassadörer i Ernst, Lisa, Adam, Mari, Niclas och My och genom dem kommer de glömda barnen och SOS Barnbyar få flera starka röster. SOS Uppdraget ligger i vår strategi för att både bygga varumärket SOS Barnbyar och öka stödet till vårt arbete. Exakt hur effekten av pr kommer att bli får vi utvärdera efter perioden, säger Elisabet Stahlenius.