Foto: Pressbild.
TV4:s rekordyra satsning X Factor Sverige, som Resumé tidigare har avslöjat kostar minst 40 miljoner kronor att producera, har kämpat mot dåliga tittarsiffror ända sedan starten.

En genomgång som Resumé gjorde efter de första sex programmen visade att X Factor hade 108 000 färre tittare i snitt än "Idols" sista säsong, vilket också var långkörarens klart sämsta tittarmässigt.

Men trots det blir det en andra säsong av X Factor.

I alla fall enligt Stockholm Globe Arenas som i ett pressmeddelande skriver att de har tecknat "ett samarbetsavtal för flera år som säkerställer programmets närvaro i Globenområdet."



– Att vi skriver ett långsiktigt avtal med Fremantle visar vår gemensamma ambitionsnivå med produktionen och evenemangsområdet. Vi har som bekant fler arenor att tillgå, så vem vet, kanske ser vi finalen i nästa års X Factor på en större scen inför en ännu större publik, säger Ninna Engberg, vd för Stockholm Globe Arenas i pressmeddelandet.



Men enligt TV4 är det inte alls klart med en andra säsong av X Factor.


– Nej, det absolut ingenting som är klart än. De har skickat ut pressmeddelandet på eget bevåg. I dagsläget är inget klart, säger X Factors exekutiva producent Pelle Porseryd till Resumé.



När Resumé till slut når Johan Seidefors, tf. kommunikationschef Stockholm Globe Arenas, för en kommentar tonar han ner uppgifterna i det egna pressmeddelandet.

– Det här ett samarbete som vi är stolta över. Vi blickar nu över ett längre perspektiv där vi samarbetar med produktionen och TV4, säger han till Resumé.

Så nu blir det flera nya säsonger av X-Factor?
– Det är förhoppningen.

Men samarbetet löper i flera år, har ni fått klartecken om flera säsonger?
– Vi vill inte kommentera programmet.

Men är det inte lite märkligt att teckna ett långsiktigt avtal om man inte vet i fall det blir fler säsonger eller inte?
– Vi utgår från att det blir fler säsonger. Det är vår förhoppning.