Bild från inspelning på Island med deras artist.
Bild från inspelning på Island med deras artist.
Foto: Camp David.
De så kallade vykortfilmerna – mer eller mindre stereotypa kortfilmer om värdnationen – får sig en rejäl omgörning när Sverige håller i ESC. Istället kommer varje artist att presenteras i respektive hemland. Efter pitch gick uppdraget till Camp David.

– Några länder har kört extremt uppenbara turistfilmer, andra har gjort lite annorlunda filmer med okända människor. Ambitionen är att vi vill vara mer inbjudande och återgå till programmets grundvärderingar och rötter. Det är bjussigt att sträcka ut en hand och åka ut för att besöka artisterna som ska stå på scenen, och att man gör det i deras hemmiljö. Det blir två flugor i en smäll: dels går det i linje med vår programgrundvärdering, och dels kan vi kan göra ett bättre tv-program, säger Sven Stojanovic, Creative Director och Co-producer för Eurovision Song Contest Malmö 2013.

Missar ni inte en chans att marknadsföra Sverige?
– Jo, men vi ser det inte som uppdraget att marknadsföra Sverige. Huvudmålet för oss är att göra ett så bra tv-program som möjligt. Vi ville inte stå och klappa oss själva för bröstet utan värna om Europatanken.

Om valet av Camp David säger han:
– Vi har valt ett bolag som är bäst på den korta berättarformen, där man har 30 sekunder på sig att förmedla ett budskap och samtidigt klä det i en snygg förpackning. Camp David har idéerna, erfarenheten och engagemanget som krävs för att göra något nytt och speciellt av vykorten, säger Sven Stojanovic.

Fem team med regissör, fotograf och teknisk koordinator har redan påbörjat resorna runt om i Europa. Producenten Lolo Uggla håller i trådarna tillsammans med senior direcor Johan Skog och regissören Niclas Larsson.

Swiss International med exekutive producenten Erik Holmedal och CD Leo Wilk har vunnit uppdraget att göra all 3D-grafik i filmerna.
– Vi är extremt glada över att ha Swiss ombord i ESC-produktionen, säger Sven Stojanovic. De kommer att levandegöra vår fjäril i tv-rutan på ett fantastiskt sätt. Swiss kommer också att vara involverad i andra delar av tv-produktionen.

Grafiken i rutan kommer Broken Doll att stå för. Byrån är flerfaldigt belönad, och ansvarig i projektet är cd:n Brett Richards och ad:n Roi Sabarov.
– SVT har jobbat med Broken Doll vid ett flertal tillfällen. Vi har ett stort förtroende för dem. De har alltid en bra och tydlig vision, samtidigt som de är både lyhörda och duktiga kreatörer med hög leveranssäkerhet, säger Sven Stojanovic.