Bild från B-Reels produktion Asylum 626.

Digitaliseringen av media och tuffare ekonomiskt kliamt har för förändrat förutsättningarna för produktionsbolagen. Produktioner blir större, kräver mer än 30 sekunders tv-reklam och regissörerna måste tänka i nya banor.
Det konstaterar amerikanska Creativity vid presentationen av årets 30 mest kreativa och nydanande produktionsbolag.

En tydlig trend är att produktionsbolagen blir allt mer integrerade. Engelska Stink startade en digital avdelning och vann en Cannes Grand Prix med Philips Carousel, som svenske Adam Berg regisserade, och hyllade svenska digitala byrån B-Reel börjar med traditionell reklamfilm.

– Vi brukade alltid anlita två byråer – ett produktionsbolag som gör filmen och en flashbyrå som sätter ihop allting. Men det här håller på att förändras, säger Christian Haas, kreativ chef på Goodby Silverstein & Partners till Creativity.

Men på Creativitys lista är det väl kända bolag som MJZ, Biscuit och Hungry Man. Relativt nystartade Sonny London med svenskarna Fredrik Bond, Emil Möller och Tomas Jonsgården finns med. ”Nykomlingen Sonny London har blivit en av de mest imponerande kreativa krafterna på reklamfilmsscenen”, skriver Creativity.

Men det blir ännu roligare när underavdelningen ”Digital Natives”, de renoldade digitala byråerna, listas. Av de sju som finns med är fyra svenskar: Acne, B-Reel, North Kingdom och Perfect Fools.

Creativity är uppenbart imponerad av svenskarna. Det är Acnes jobb med DDB Stockholms kampanj för försvarsmakten och Lowe Brindfors för Saab som får poäng (förutom att man även tillverkar jeans). B-Reel håller fast vid sin digitala elitstatus med sin produktion tillsammans med Goodby Silverstein & Partners, konstaterar tidningen som även gillar Norh Kingdoms banbrytande arbete med augmented reality tillsammans med Goodby Silverstein & Partners åt GE och Perfect Fools hyllas för sitt jobb åt Farfar och Anomaly.