Schibsted har tidigare ägt en stor del av elupphandlingstjänsten Kundkraft, nu köper mediekoncernen även den sista biten av bolaget. Köpesumman är hemlig.

– I vårt avtal fanns möjligheten för oss att bli helägare av bolaget, säger Schibsted Tillväxtmediers vd Mats Eriksson i en kommentar och fortsätter:

– Förvärvet av  Kundkraft kommer ytterligare stärka vår position inom kundnyttiga tjänster på nätet och kommer att ge oss de verktyg vi behöver för att  kunna satsa ännu hårdare på att hjälpa konsumenterna rätt.

Kundkraft, som hjälper svenskar att spara pengar på elavtal, har funnits sedan 1999 då elmarknaden avreglerades.

Schibsted Tillväxtmedier har sedan tidigare tjänster på nätet  som Prisjakt och Lendo.

– Kundkraft passar bra in i Schibsted Tillväxtmediers verksamhet med konsumentnära tjänster. De köpte ju exempelvis Lendo för en tid sedan, säger Thorbjörn Kjaergaard, vd på Kundkraft.

Thorbjörn Kjaergaard kommer att jobba vidare som vd.