Foto: Scanpix.

Under den gångna helgen var det dags för den tredje upplagan av Sweden Social Web Camp, SSWC. 400 personer samlades ute på Tjärö i Blekinges skärgård för ett mellanting mellan festival och diskussionsforum med fokus på sociala medier.

– Det var det mest lyckade SSWC hittills, säger Tomas Wennström, en av arrangörerna, till Resume.se och fortsätter:

– Det är som en vuxenhajk för webbnördar.

Arrangemanget bygger mycket på deltagarnas egen kreativitet när det kommer till att skapa programpunkter. Den som vill anordna något informerar om det på plats.

– Bland det finaste under helgen var en liten, ganska nördig, session om databaser där tre bostadssökarsajter diskuterade med varandra. Det var ett bra exempel på hur konkurrenter kan dela åsikter och byta erfarenheter, säger Tomas Wennström.

Emanuel Karlsten, expert på sociala medier, var på plats under helgen.

– Det var en bra helg. Tredje året i rad, och även tredje året i rad för många av besökarna, säger han.

Det speciella med SSWC, enligt honom, är hur folk flyttas ut i naturen.

– Folk åker ner där och får se lite festivallera. Det ger en lite speciell stämning, säger han.

De 400 biljetterna till årets upplaga av SSWC sålde slut snabbt. Arrangemanget har växt från 200 personer under det första året, men om det kan bli ännu större i framtiden är osäkert.

– Det har främst att göra med restaurangen på ön, som inte räcker till. Det kan också bli svårt med transporterna ut till ön, säger Tomas Wennström.

Emanuel Karlsten menar att det finns en särskild styrka med storleken på SSWC i nuläget, och att den kan försvinna om det blir fler.

– Men man skulle kanske kunna utöka genom att anordna andra event vid sidan av under året, säger han.

Redan har några av de som besökte SSWC uttryckt intresse inför nästa år.

– Några har redan sagt ”vi ses nästa år”. Så då får vi också ta och vara på plats, säger Tomas Wennström.