The Absolut Company har aldrig haft en egen plattform på nätet. De har tidigare använt sin ägares, Pernod Ricards, kommunikationskanaler medan varumärkena haft egna hemsidor.

Nu har företaget valt att skapa en helt egen plattform och lanserar sin hemsida www.theabsolutcompany.com.

Syftet är förenkla för såväl konsumenter som samarbetspartners och anställda att hitta information om och få inspiration från företagets varumärken. Bland dessa finns förutom Absolut Vodka, också Malibu, Kahlúa, Wybrowa, Luksusowa och Frïs representerade.

– Vi har känt att behovet av att kommunicera utifrån en egen plattform har ökat. För oss är det oerhört viktigt att kunna förmedla en tydligare bild av vårt arbete och ha en egen samlingspunkt, säger Björn von Matérn, informationsdirektör vid The Absolut Company och fortsätter:

– Vi hoppas att hemsidan genomsyras av våra värden; transparens, kreativitet och kvalitet, samtidigt som den ska vara en inspirerande plats att besöka.

Bakom den nya plattformen ligger den digitala byrån Söderhavet.

– Absolut är ett designtungt ikoniskt svenskt varumärke som väcker lusten att göra riktigt bra grejer. Vi har försökt skapa en webbplats som gör jobbet utan att vara tråkig. Vi har jobbat målmedvetet med att tänja på gränserna för corporate communication med målet att fånga den där magiska Absolut-känslan, säger Mattias Svensson, creative director på Söderhavet.