Linn Herbertsson och Sandra Wigfors, grundare till AW agency
Linn Herbertsson och Sandra Wigfors, grundare till AW agency
Sverige har idag cirka 500 000 bloggar. Bland de svenska internetanvändarna läser 46 procent bloggar och läsandet ökar krafigt enligt undersökningen "Svenskarna och Internet 2011".

Bloggarna har sammanlagt 5 miljoner unika besökare varje vecka. I denna kontext har bloggprofilen Linn Herbertsson och Sandra Wigfors dragit igång vad de hävdar är Sveriges första bloggagentur - AW agency.

Duon har redan knutit till sig ett nätverk av bloggprofiler med geografisk spridning till agenturen.

AW agency ska företräda sina profiler gentemot företagsvärlden och på så sätt hjälpa företag att hitta rätt nyckelpersoner att förknippa sitt varumärke med.
– Vi har märkt att företag har väldigt lite kunska kring hur de ska kontakta bloggare. Det blir opersonligt, det kan vara att de chansar att få napp genom att skicka ut pressmeddelanden de 100 största bloggarna. Vi vill företräda våra bloggprofiler och ge dem schyssta villkor. Det finns ingen som företräder bloggarna idag, säger Sandra Wigfors till Resumé.

I våras gick Sandra Wigfors ut Berghs utbildning i strategisk kommunikation och pr. Agenturens andra grundare, Linn Herbertsson, har i flera år skrivit en av Sveriges största bloggar där hon samarbetat med både små och stora företag.

Hon har lärt sig vikten av att företaget och bloggaren ska ha förtroende för varandra och kunna representera den andres varumärke.

– Vi kan bloggar, vi är vän med bloggare, vi företräder dem och vi vet hur man på bästa sätt når ut med sitt budskap via bloggar, säger Linn Herbertsson.

Vad kan ni hjälpa bloggarna med?
– En sån sak som att man ska skatta för produkter man får ta emot från företag. Det här är det många bloggare som inte känner till och det är få företag som tar hänsyn till detta. Vi har tagit fram etiska rekommendationer med aktuella frågor som bloggarna kan komma att ställas inför, säger Sandra Wigfors.

Hur stort är problemet med att ge bloggarna bra villkor idag?
– Det finns problem där ute som vi kommer att jobba mycket med. Vi är ingen organisation eller fackförbund utan kommer att tjäna på vår verksamhet. Men inga bloggare ska behöva ge gratis marknadsföring åt företag. Konsumentjournalistiken blir allt viktigare idag och vi vill ge våra bloggare tid och energi att kunna utvecklas.

Kommer ni att "textcoacha" era bloggare?
– Just nu har vi inte den kapaciteten, men i förlängningen är det en ambition att kunna utbilda våra bloggare.

AW agency kommer i första hand att rekrytera välskrivna bloggar till agenturen. Klickstatistiken kommer i andra hand.

– Vi letar efter kvalitet. Du behöver inte ha en blogg med 500 000 läsare i veckan. Vi kommer att försöka få en geografisk spridning på våra bloggare. Just nu är det väldigt storstadscentrerat med en stor hajp kring Stockholmsbloggarna, säger Sandra Wigfors.