Fråga:

För en tid sedan gjorde jag och en kollega en reklamfilm på speck. Kunden gillade filmen men hade inga pengar då. Nu ett år senare har kunden bytt märke på den produkten som vi gjorde en pitch på, men det är fortfarande samma typ av produkt men annat märke. Nu upptäckte jag att min förra kollega gjort en film till kunden på nästan exakt samma manér. Min gamla kollega har filmat på det sätt som jag kom på idén till. Inget unikt sätt men ändå på samma sätt. Jag anser att han fört mig bakom ljuset då han ett år senare gjort en film för den kunden vi pichat för och dessutom filmat på samma sätt som i den första filmen.

Svar:

Möjligheten att erhålla skydd för idéer och manér är väldigt begränsade. För upphovsrättsskydd krävs det att idéen givits en form för att skydd ska uppstå. Det är formen som skyddas och inte idén. Vidare kan idéer vara skyddade som företagshemligheter eller genom sekretessavtal. Det verkar inte vara så i det här fallet.