Fråga:

Jag har för avsikt att skriva en bok om marknadsföring. För att illustrera mina resonemang vill jag i boken använda annonser och skärmdumpar från olika kampanjer, både sådana som jag varit delaktig i som beställare på kundsidan, men också kampanjer jag inte alls varit inblandad i. I vilken omfattning behöver jag fråga om tillstånd för att återge en tidigare publicerad annons? Och vem behöver jag i så fall fråga? Räcker det med beställaren, eller måste reklambyrå och fotograf etc. också tillfrågas?

Svar:

Det finns iofs citaträtt också till bilder och fotografier. Den citaträtten kräver t ex att den framställning man gör är kritisk. T ex en recension av en kampanj. Det är oklart om det är fallet i denna situation. Därför råder jag dig att kontakta i första hand byrån som gjort kampanjen. Är det en fotograf som tagit bilder bör även den kontaktas. Vidare bör annonsören kontaktas eftersom det inte är ovanligt att annonsören köpt loss alla rättigheter till en kampanj.