Chef CRM-analys

Med cirka 650 butiker i Sverige och 3,4 miljoner medlemmar är Coop Sveriges enda medlemsägda matkedja. Varje dag arbetar Coop för att göra vardagen bättre för dig och din familj. www.coop.se


Coops arbete med kundorientering och riktade aktiviteter ökar i omfattning och i strategisk betydelse. Därför behöver vi nu förstärka marknadsavdelningen med en Chef för CRM- analys som vill medverka till att skapa CRM i världsklass!

Som Chef för CRM-analys leder du fyra CRM-analytiker (direkt personalansvar) och är själv också en operativ resurs. Gruppens uppdrag är att säkerställa bästa möjliga urval till respektive CRM-aktivitet, att följa upp genomförda aktiviteter och inte minst att utveckla nya aktiviteter och program för att maximera långsiktiga, lönsamma kundrelationer. Du rapporterar till Chef CRM (som också är chef för Coops kundinsiktsavdelning). Övergripande ansvar:

  • Ansvara för CRM-analytikernas operativa och strategiska utvecklingsarbete
  • Säkerställa god metodik i CRM-analysarbetet, både vid urval och uppföljning
  • Skapa regelverk, modeller för scoring, prediktiva modeller och ramverk för CRM-analys för att säkra bästa möjliga resultat i CRM-aktiviteterna
  • Sätta modeller för business case för CRM-aktiviteter.
  • Utifrån ett analytiskt perspektiv bidra vid missionering inom organisationen om möjligheterna med CRM
  • Automatisera och standardisera så mycket som möjligt av urval och uppföljning för att frigöra resurser till övrigt utvecklingsarbete
  • Kravställa på DW/IT inom Coop så att t.ex. kvittodata som används i CRM-arbetet håller rätt kvalitet och att utveckling sker inom områden som önskas
  • Vid behov bistå CRM-analytiker vid löpande analysarbete
  • Hålla sig uppdaterad med utvecklingen och möjligheterna inom CRM-området
  • Delta i olika utvecklings- och driftsprojekt inom verksamhetsområden

Vi söker dig som har gedigen erfarenhet av CRM/analysarbete och av stora komplexa datamängder, exempelvis från konsultsidan (med kunder inom B2C) alternativt från stor aktör inom transaktionsintensiv bransch. Det är ett krav att du har ett stort allmänt systemkunnande, har mycket god analytisk förmåga, är intresserad av siffror och stora datamängder samt har förmåga att se mönster och dra slutsatser som stödjer det kommersiella.

Du är också kommunikativ och samarbetsorienterad, har goda ledaregenskaper samt en förmåga att sälja in och skapa förståelse för siffror i en organisation (t.ex. underlag som stödjer affären, business cases etc).

I övrigt förväntar vi oss att du:                     

  • Har betydande kompetens inom statistik och uppföljningsmodeller.
  • Har goda kunskaper inom datakvalitetssäkring och erfarenhet av stora datamängder samt databasoptimering för marknadsföring, analys och rapportering.
  • Har mycket god erfarenhet av exempelvis SQL, R, SAS eller liknande.
  • Är affärsorienterad - du har förståelse för kundbeteende och en förmåga att bedöma den kommersiella potentialen samt kan se både helheten och samtidigt vara noggrann och säkra detaljer.
  • Är resultatinriktad, driven, dedikerad och leveranssäker och kan agera själv utan detaljerad instruktion.
  • Har akademisk examen som systemvetare, ingenjör, ekonom, matematiker eller statistiker.

Tjänsten är en tillsvidareanställning (100 %) efter sex månaders provanställning och med placering på Coops huvudkontor i Solna.



Ansök

Mer om tjänsten

Ort:
Stockholm/Solna

Företag:
Coop Sverige

Typ av tjänst:
CRM-analys

Sista ansökningsdatum:
2017-08-09


I denna rekrytering samarbetar vi med Bohmans Nätverk.

För mer information, kontakta rekryteringskonsult Cicki Birgersson, 070 335 99 78.

Vänligen ansök via www.bohmans.com. Bifoga CV samt kortfattad ansökan/personligt brev i ett och samma dokument. Ansökningar behandlas löpande men p g a kommande semestertider så kan processen fortgå i in augusti månad.

Ansök