Jobb & Karriär

Alla lediga jobb

Kommunikatörer

Dela sidan:

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter med cirka 14 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Hos oss får du möjlighet att bidra till Försäkringskassan uppdrag - att utreda, besluta om och betala ut bidrag och ersättningar i socialförsäkringen.

 

Vi utgår från den statliga värdegrunden: rättssäkerhet, service och effektivitet. Det är en förutsättning för Försäkringskassans legitimitet i samhället. Som företrädare för myndigheten respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för verksamheten.

 

Kommunikationsavdelningens uppdrag

Kommunikationsavdelningen, har ansvar för att proaktivt styra och samordna myndighetens kommunikationsarbete samt vara ett strategiskt och operativt kommunikationsstöd för hela myndigheten. Avdelningen har cirka 60 medarbetare.

Till Kommunikationsavdelningen söker vi nu två kommunikatörer till avdelningens press- och redaktionstjänst med placering i Stockholm.

Press- och redaktionstjänsten ansvarar för att leda och utveckla det redaktionella arbetet i myndighetens kommunikationskanaler. Ansvar för utvecklingen av mediearbete, omvärldsbevakning, mediefrågor som rör myndighetens ledning, styrning och övriga verksamhetsfrågor ingår också.

 

Arbetsuppgifter och ansvar

Dina arbetsuppgifter kommer främst innebära att du tillsammans med medarbetarna på kommunikationsenheten:

  • hanterar frågor från media
  • planerar, samordnar, genomför och följer upp olika externa kommunikationssatsningar
  • stödjer myndighetens talespersoner vid framträdanden i media
  • skriver pressmeddelanden samt artiklar till webben och andra publikationer
  • säkerställer myndighetens närvaro i sociala medier
  • ansvarar för daglig omvärldsbevakning
  • ingår i vår pressjour 

 

Kvalifikationer

Vi söker dig som

  • har högskoleexamen, lämpligen inom kommunikation, journalistik eller erfarenhet/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
  • har erfarenhet från liknande arbete inom media- och kommunikation
  • har erfarenhet av redaktionellt arbete
  • har erfarenhet av arbete med nya kanaler
  • har ett brett kontaktnät inom svenska medier
  • är prestigelös och trivs med att arbeta i team
  • har starkt leveransfokus och tycker om kommunikativa utmaningar
  • har ett metodiskt och systematiskt arbetssätt, planerar i förväg, gör tydliga prioriteringar och fördelar resurser effektivt – även under hög arbetsbelastning
  • har lätt för att ta och upprätthålla kontakter såväl internt som externt
  • agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultatet med hög kvalité
  • trivs med att växla mellan planerad och händelsestyrd verksamhet.

 

Det är meriterande om du

  • behärskar flera format såsom radio, tv samt skriva för webb.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Övrigt

Två tillsvidareanställningar. Provanställning tillämpas under sex månader. Vi tillämpar individuell lönesättning. Arbete utanför kontorstid förekommer. I tjänsten ingår återkommande jourperioder. Då tjänsten är säkerhetsklassad och en säkerhetsprövning kommer att genomföras så kräver anställningen svenskt medborgarskap. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande.

 

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 31 januari 2018. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.



Ansök

Mer om tjänsten

Ort:
Stockholm

Företag:
Försäkringskassan

Typ av tjänst:
Kommunikatörer

Sista ansökningsdatum:
2018-01-31


Om du har frågor, kontakta:

Rekryterande chefRobert Andersson, tel. 072-598 00 17

HR-specialist Stig Lindblom, tel 010-116 90 63

Fackförbundet ST: Peter Hjelm, tel. 010-116 10 53

SACO: Gunnel Andersson, tel. 010-114 54 39

Seko: Irre del Barba, tel. 010-115 30 87

Ansök