Annonsörer
Annonsörer återvänder till Facebook
Publicerad: 12 augusti 2020, 07:40
Flera annonsörer letar sig tillbaka till Facebook, efter bojkotten där över 1000 företag dragit in sin reklam i protest mot hatiskt innehåll på plattformen. Men fortfarande håller sig flera tunga annonsörer borta.
Ämnen i artikeln:
FacebookDet har varit en händelserik vår för Facebook, präglad av både ökad användartillväxt och en bojkott där över 1000 annonsörer dragit in sin reklam i en protest mot hatiskt innehåll på sajten. Bland de anslutna företagen har tunga namn som Adidas, Unilever och Verizon, liksom svenska Oatly och SJ, anslutit sig.
Trots det har intäkterna fortsatt öka hos nätjätten, som nyligen redovisade en 10-procentig ökning av reklamförsäljningen under det andra kvartalet.
Och nu ljusnar det ytterligare för Facebook, sedan flera annonsörer återvänder till plattformen. Det rapporterar The Wall Street Journal. Bland annat North Face, Puma och dryckesjättarna Pernod Ricard och Heineken hör till bolagen som nu börjar annonsera.
– Vi är positiva till den inledande förändringen och står fast vid att förändring inte sker över en natt, säger en talesperson för North Face enligt tidningen.
Men alla annonsörer är inte lika vänligt inställda. Bland annat livsmedelsföretaget J.M Smucker, dryckesbolaget Beam Suntory och klädmärket Eddie Bauer förlänger sin bojkott under augusti med argumentet att Facebooks initiativ inte varit tillräckliga.
Facebooks vd Mark Zuckerberg har bland annat sagt att företaget ska förbjuda annonser som hetsar mot minoriteter och invandrare, och att de ska anställa en person med ansvar för civila rättigheter.
Biltillverkaren Volkswagen väljer i stället en mellanväg, och återtar annonseringen på Facebook på alla marknader – förutom i USA där protestvågen mot Facebook först väckts.