Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Annonsörer

”Bygga varumärke är så sjukt mycket mer än det man ser när man jobbar på reklambyrå”

Publicerad: 21 januari 2021, 09:27

Under pandemiåret 2020 har marknadschefen Hanna Belander byggt upp Nordax inhouseavdelning. Nu kommer nya förstärkningar från bland annat Prime och Nocco.


Ämnen i artikeln:

NordaxHanna Belander

Hanna Belander (med bakgrund på byråer som McCann, Prime och Lowe Brindfors) tillträdde som marknadschef för Nordax Bank ungefär samtidigt som Corona slog till på riktigt i Sverige. Bolaget hade då inte haft en marknadschef på sex månader och stora delar av teamet hade av olika anledningar slutat. Hon fick därför möjligheten att bygga sitt eget team. Efter flera rekryteringar från byråer och kundsidan har banken nu en kreativ enhet på 9 personer inklusive dataanalys.  

När hon började i mars 2020 var Nordax liten enhet tre personer - en creative, en digital strateg och Hanna Belander själv. Under hösten förstärktes teamet med Malin Thell (marknadskoordinator) och Anna Berg (content manager). I december klev Anna Östergren (senast Afound, innan det Ingo) in som Head of Marketing på SHP (del av Nordax), och blir därmed en del av Nordax markansteam. De senaste tillskotten är Jonas Axblom som social media & campaign-stratagist (senast Wenderfalk) och Felix Holfve, creative director från Prime. Utöver det arbetar Mårten Hedbom (senast CD på Edelman Deportivo) och Simon Svéd (senast Senior art director på Nocco) som fasta frilansare. 

Marknadschefen har valt att vikta organisationen mot kreativitet efter Nordax utöver sitt samarbete med pr-byrån Wikberg & Frisk inte samarbetar med någon reklambyrå.

– Jag kommer alltid göra plats för smarta och bra kreatörer i teamet. Vi har ett konstant idé och produktionsbehov, inte minst så här i början på året när vi ska svänga ihop stora kampanjer i Norge, Sverige och Finland samtidigt. Sen kommer vi nog behöva förstärkning vad gäller det digitala framåt pga det behovet är typ oändligt och jag är inte superhaj på det själv än, säger Hanna Belander till Resumé. 

Eftersom Hanna Belander tillträdde strax innan coronautbrottet har hon inte träffat hela avdelningen mer än vid enstaka tillfällen. Vid kreativa spån träffas delar av inhouseavdelningen i mindre arbetsgrupper. Hanna Belander berättar att hon som tidigare kreatör och copywriter är högst delaktig i den kreativa processen, trots att hon är marknadschef. 

Att varumärket inte har någon reklambyrå var ingenting som var bestämt på förhand och marknadschefen utesluter inte att detta kan komma att förändras i framtiden.  

– Det är så satans kul att hitta på grejer att jag är för missunnsam för att ge bort den biten till någon annan. Plus att det finns ekonomiska fördelar så klart. Och med mina gamla produktionskontakter efter alla år på byrå kan vi snabbt och enkelt kan gå från idé till handling. Men det är klart, framåt kanske arbetsbördan blir för stor för att vi ska lösa det inhouse och då kanske frågan om reklambyrå måste omvärderas.  

Hur har corona förändrat hur ni arbetar med varumärket?
–Våren 2020 kändes det inte toppen att hårdkränga lån, så istället fokuserade vi mer varumärkesbyggande kampanjer som ”Pepplånet” och ”Work-from-home-collection” - små initiativ för att liva upp i allt det trista (sen att de kampanjerna också drev försäljning och att vi med facit i hand kan konstatera att svenskarnas bolånebehov inte bromsade som man hade kunnat befara är ju en annan fråga). I början av pandemin visste vi inte alls vart världen skulle ta vägen, men hjulen verkar snurra på, hur ologiskt det än verkar om du frågar mig.  

Hanna Belander berättar att hennes syn på varumärke har förändrats mycket under det senaste året:

– Att bygga varumärke är så sjukt mycket mer än det man ser när man jobbar på reklambyrå. Så mycket mer och så mycket roligare. Jag uppmanar alla gamla reklamare där ute att testa.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

NordaxHanna Belander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.