Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Annonsörer

Byron Sharp: ”Bästa coronaresponsen var att stoppa all annonsering”

Publicerad: 25 September 2020, 07:54

Foto: Pressbild

I en ny intervju med Campaign berättar marknadsföringsgurun om hur lite konsumentbeteendet förändrats av pandemin och hur lite den syftesdrivna marknadsföringen påverkar kunderna.


Nya Zeeländaren och marknadsföringsprofessorn Byron Sharp är en av de mest inflytelserika personerna inom modern marknadsföring. I sitt standardverk ”How brands grow” från 2010 driver han tesen att varumärken för att växa bör fokusera på en så stor målgrupp som möjligt, särskilt de som bara köper din produkt en gång om året, snarare än att få redan lojala kunder att spendera mer. Enligt honom kan det uppnås genom en kombination av räckviddsmedier och distinkta varumärken.

I samband med tioårsjubileet av ”How brands grow” har han intervjuats av brittiska branschtidningen Campaign. I intervjun säger Sharp att den bästa responsen till pandemin var att pausa all annonsering. Han kallar de varumärken som trodde att kunder var intresserade av vad de hade att säga om pandemin var ”pinsamt arroganta” och att de i stället borde sparat sina pengar. 

Professorn säger även att konsumentbeteendet inom de allra flesta kategorier, med undantag för exempelvis resor, inte kommer påverkas speciellt mycket.

– Se upp med charlataner som påstår att allting förändrats i grunden. Konsumenter tycker om sina vanor. De tycker om den typ av liv de hade innan pandemin och de vill tillbaka till den typen av liv.

Vidare säger Byron Sharp att studier de gjort vid Ehrenberg-Bass-institutet visar att den typ av bunkrande som flitigt rapporterades i medierna var kraftigt överdriven. Enligt honom handlade exempelvis bristen på toalettpapper om att fabrikerna är vana vid en jämn efterfrågan och att livsmedelsbutiker sällan har toalettpapper på lager. 

– Då krävs det bara en liten förändring i efterfrågan för att paja hela kedjan, vilket var precis vad som hände.

Sharp lyfter även ett varningens finger till de varumärken som gör politiska ställningstaganden utan koppling till varumärket, samtidigt som han menar att konsumenter sällan känner till dem eller bryr sig om dem. 

– Ben & Jerrys brukar nämnas som ett av de mest syftesdrivna varumärkena i världen men om du skulle fråga en person på gatan skulle de förmodligen bara säga ”det är den glassen med kakdeg i va?”

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.