Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Annonsörer

Coca-Cola gör största tappet på 25 år – ser över marknadsföringen

Publicerad: 22 Juli 2020, 09:30

Coca-Cola, en av världens största annonsörer, har sett sina intäkter falla till följd av coronapandemin. I takt med att världen börjar öppna upp tänker de nu om sin marknadsföringsstrategi. ”Den här tiden är en möjlighet att tänka över mängden investeringar”, säger bolagets finanschef John Murphy.


Ämnen i artikeln:

Coca-Cola

Coronapandemin har inneburit en tankepaus för Coca-Cola. Dryckesjätten hör till en av världens tyngsta annonsörer, och spenderade 4,24 miljarder dollar på marknadsföring i fjol. Den siffran lär dock sjunka rejält under 2020, till följd av coronapandemin.

Coca-Cola hör till de första större bolagen att redovisa siffrorna för det andra kvartalet, och de vittnar om hur dramatiskt intäkterna fallit. 

Nettoförsäljningen sjönk med en fjärdedel till 7,2 miljarder dollar. Tappet beror framför allt på grund av stängda restauranger, barer, biografer och sportarenor. Vanligtvis står dessa lokaler för hälften av intäkterna. Det rapporterar The Drum

Intäktstappet är det största Coca-Cola sett under ett kvartal de senaste 25 åren, och står i kontrast till resultatet under finanskrisen 2008. Då klarade sig dryckesjätten betydligt bättre. 

Bolaget har tidigare bekräftat att de dragit ner rejält på marknadsföringen, till skillnad från till exempel Unilever. Coca-Cola har visserligen inte anslutit sig till den officiella bojkotten av Facebook, under namnet #stophateforprofit, men har pausat sin Facebookannonsering under en månad. Den linjen, med minskade medieinvesteringar, ser man ut att fortsätta följa. 

– Vi har inte trott på att marknadsföring har kunnat göra någon större skillnad under det andra kvartalet, därför har vi dragit tillbaka dessa investeringar kraftigt. Vi måste vara beräknande och anpassa oss i takt med att vi jobbar oss framåt till det okända och beslutar om vilka marknader som är logiska för oss att investera i, säger James Quincey, vd på Coca-Cola, enligt The Drum. 

Enligt Coca-Colas finansdirektör John Murphy kommer man fortsatt att vara försiktiga, även om somliga medieinvesteringar kommer att återgå till det normala. Bolaget behöver vara flexibla och anpassa sin mediestrategi i takt med utvecklingen. 

– Den här tiden är en möjlighet att tänka över mängden investeringar som behövs för att få marknaden att fungera på en optimal nivå framöver, säger han. 

John Murphy får medhåll från vd:n, som säger att Coca-Cola behöver vara kloka i sina val. Framöver ska bolaget investera i mer robusta och digitala ”end-to-end capabilities” som slår mynt av nya skiften i konsumentbeteenden. 

Konkurrenten Pepsi har klarat sig bättre än Coca-Cola. Den minskande försäljningen av dricka har vägts upp at bolagets försäljning av snacks. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Coca-Cola

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.