Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Annonsörer

Coca-Cola har nästan fördubblat marknadsföringsbudgeten i år

Publicerad: 29 oktober 2021, 08:36

Efter kampanjstoppet under pandemin har Coca-Cola gastat sig igenom 2021. Vilket också har gett resultat.


Ämnen i artikeln:

Coca-ColaMedieinvesteringar

Enligt London-baserade Brand Finance rankades Coca-Cola som det starkaste varumärket i USA och puttade ned Disney från topplaceringen. Konkurrenten Pepsi hamnade först på en niondeplats.

I veckan tillkännagav Coca-Cola för investerarna att bolaget nästan fördubblade sin marknadsföringsbudget jämfört med för ett år sedan. 

I början av pandemin minskade Coca-Cola, liksom de flesta andra företag, kostnaderna för att spara pengar. En av de första sakerna att skära ner är marknadsföringsbudgeten, där läskjätten under våren 2020 meddelade ett totalt kampanjstopp.

Läskjätten överträffade också analytikernas förväntningar när siffrorna för det tredje kvartalet 2021 presenterades i onsdags. Intäkterna ökade med 16 procent till 10,04 miljarder dollar mot förväntade 9,75 miljarder dollar, rapporterar CNBC.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Coca-ColaMedieinvesteringar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.