Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Annonsörer

Coops vd efter marknadschefens sorti: ”Vill skapa en funktion som kombinerar långsiktigt med försäljning”

Publicerad: 28 Oktober 2020, 14:00

Magnus Johansson är vd för Coop Sverige AB.

Foto: Press

Efter att Marie Wedin lämnar Coop upprättar bolaget en ny roll som chef för affärsområdet Försäljning & Marknad. ”Digitaliseringen och den förändrade sättet att nå kunderna ställer andra krav på oss att anpassa oss”, säger vd:n Magnus Johansson.


Ämnen i artikeln:

CoopMarknadschef

Efter en omorganisation på Coop, där försäljning och marknadsavdelningen slagits ihop, stod det under förra veckan klart att marknadschefen Marie Wedin lämnar bolaget.

– Det är ganska okomplicerat. Min nuvarande roll som ansvarig för marknadsföring, kommunikation och hållbarhet med plats i företagsledningen försvann. Därför har jag valt att kliva av efter drygt fem år på Coop, sade hon då till Dagens Opinion

Vad hon går vidare till är ännu inte känt. 

Vad som däremot är känt är att Marie Wedin inte kommer att få någon direkt efterträdare, då rollen i stället omarbetas. 

– Vi kommer ju inte att söka någon direkt efterträdare vare sig till rollen som chef för Marknad, Kommunikation och Hållbarhet, eller till rollen som chef för Försäljning, utan en helt ny roll som chef för affärsområdet Försäljning & Marknad. Här söker vi en stark försäljning- och marknadsprofil som har erfarenhet att driva förändring inom ramen för den digital resa, skriver Magnus Johansson, vd Coop Sverige AB, i ett mejl till Resumé. 

Coop kommer framöver att ha en Marknads- och försäljningsdirektör och en Marknads- och kommunikationschef som rapporterar till denne. 

– Jag vill skapa en stark och sammanhållande funktion som driver både den långsiktiga agendan runt varumärket Coop, men i samklang och parallellt med att driva försäljning här och nu. Målet är att i ännu högre grad omvandla vår framgångsrika marknadsföring till försäljning. Digitaliseringen och den förändrade sättet att nå kunderna ställer andra krav på oss att anpassa oss, gränsen är inte lika tydlig mellan försäljning och marknadsföring, skriver Magnus Johansson. 

Vd:n bekräftar att det inte kommer att ske några förändringar kring fördelningen mellan byråsamarbeten och inhouse, men skriver att nya vägval eventuellt kan ske när den nya organisationen är på plats. 

Vilka är de kommunikativa målen för 2021?
Inom ramen för vår den omställning vi går igenom ser vi över vår strategi och vårt kunderbjudande. Vår kommunikation kommer att bygga på det.

Läs mer: Så har corona påverkat medieinvesteringarna – annonsör för annonsör 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

CoopMarknadschef

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.