Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Annonsörer

De var Sveriges största annonsörer 2019

Publicerad: 4 Februari 2020, 09:30

ICA, Tele2 och Willys finns på listan över Sveriges största annonsörer 2019.

ICA, Cherry Casino och Kindred Group är de annonsörer som lade mest pengar på reklam förra året, men Tele2, Bynk och Willys ökade mest. Se hela listan över Sveriges största annonsörer 2019 här.


Ämnen i artikeln:

Tele2BynkCom HemICAKindred Group

ICA ligger fortsatt starkt kvar i toppen som Sveriges största annonsör. Livsmedelsjätten lade över en miljard kronor på reklam under 2019, närmare bestämt 1 068 352 000 kronor. Det motsvarar en blygsam ökning om 0,7 procent i jämförelse med föregående år. 

Resumé har tidigare rapporterat om hur spelbolagen sammanlagt minskat sina medieinvesteringar med 20 procent sedan omregleringen av spelmarknaden slog igenom vid förra årsskiftet. Cherry Casino, som var Sveriges näst största annonsör 2019, lade sammanlagt 914 miljoner kronor på reklam under året, en ordentlig minskning med 34 procent mot 2018. Därefter följer Kindred Group vars medieinvesteringar minskade med 5 procent och landade på 913 miljoner kronor. 

Svenska Spel har gick åt andra hållet och ökade i stället sina medieinvesteringar med 17 procent till cirka 660 miljoner kronor. 

LÄS MER: Så riktar Sveriges största annonsörer sina medieval 2019 

Av de annonsörer som ökade sina medieinvesteringar mest hamnar dock Tele2 i topp. Telekomjätten ökade sina medieinvesteringar med 52 procent till 297 miljoner kronor. Tele2 slogs under 2018 ihop med Com Hem och under 2019 presenterade marknadsdirektör Jonas Lundquist det nya konceptet ”Obegränsad”, med vilket bolaget vill hitta en tydligare position i premiumsegmentet. 

Låneappen Bynk har varit ute på en ordentlig reklamoffensiv under 2019, vilket Resumé kunnat visa inte endast har haft en positiv effekt på varumärket. Bynk lade 292 miljoner kronor på reklam under 2019, en ökning med cirka 34 procent i jämförelse med föregående år. Därefter följer Willys, Lendo och ATG. Se hela listan nedan. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.