Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Annonsörer
Publicerad: 22 Mars 2021, 12:48
På listan över Sveriges 30 största annonsörer i januari och februari ökar två av spelbolagen medieinvesteringarna kraftigt efter en lång tid av minskade köp– Kindred och Hero Gaming.
Allt sedan omregleringen av spelmarknaden 1 januari 2019 har regeringens hot om ökade begränsningar av spelbolagens marknadsföring lett till att kategorin löpande har minskat sina medieköp. På Kantar Sifos statistik över vilka annonsörer som investerade mest i media under januari och februari ökar Kindred sina medieinvesteringar med +56 procent till över 100 mkr. Hero Gaming lade 60 miljoner kronor på medieköp under samma period, en höjning med 3677 procent.
Ica fortsätter att vara Sveriges största annonsör, men liksom de andra företagen inom dagligvaruhandel minskade Ica sina medieinvesteringar med 15,7 procent till 119 miljoner kronor under årets två första månader. Att varumärket lanserade nya huvudrollsinnehavare i Ica-såpan (Björn Kjellman och Suzanne Reuter) drev alltså inte upp medieinvesteringarna.
Andra storannonsörer som fortsätter att öka sina medieinvesteringar är Zmarta, P&G, Cura of Sweden, Samsung och Mondelez.