Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Annonsörer

Efter bojkotten av Facebook – 55 procent tror inte på meningsfull förändring

Publicerad: 27 Juli 2020, 09:38

Facebooks vd Mark Zuckerberg.

Foto: Wikimedia Commons

Fler än 1000 företag och varumärken har nu anslutit sig till bojkotten av Facebook. Samtidigt tvivlar många bolag på om det verkligen kommer att leda till riktig förändring.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Det är branschsajten Digiday som frågat mediebyråer hur deras kunder agerat till följd av ”Stop Hate for Profit”-kampanjen, som uppmanar företag att bojkotta Facebook. Initiativet ses som en möjlighet att sätta ner foten mot Facebooks sätt att hantera hatiska kommentarer. I dagsläget har över 1000 företag dragit in sin annonsering på plattformen.

56 procent av de svarande mediebyråerna bekräftar att deras klienter pausat sin annonsering på Facebook under juli. 40 procent har fortsatt annonserat, och 4 procent svarar att de inte vet. 

Bojkotten beräknas enligt marknadsföringsinstitutet Warc kosta Facebook mellan 21 till 27 miljoner dollar i månaden, enbart på den amerikanska marknaden. Huruvida det räcker för att få Facebook att genomföra den förändring som efterfrågas återstår att se. Facebook vd Mark Zuckerberg har redan gått ut och berättat att de kommer att förbjuda annonser som hetsar mot minoriteter och invandrare. 

Men de bojkottande bolagens optimism är dock blygsam, i alla fall enligt Digidays genomgång. Mer än hälften av de svarande – 55 procent, tror inte att bojkotten kommer att leda till någon meningsfull förändring. 

Hur många som verkligen bojkottat Facebook till följd av en genuin vilja om förändring, och hur många som gjort det för att följa med vågen av andra bolag, är inte heller självklart. Enligt Digiday har många av de bojkottande bolagen ändå planerat att dra ner på sina annonser till följd av coronapandemin. 

41 procent av de svarande mediebyråerna förväntar sig att deras klienter kommer att återgå till tidigare annonsnivåer i slutet av juli, och 26 procent förväntar sig detta i slutet av det tredje kvartalet. 17 procent av de svarande tror inte att annonsörerna kommer att återgå till tidigare nivåer förrän Facebook inför, enligt dem, meningsfulla förändringar. 

LÄS MER: Experterna: Detta krävs för att varumärken ska bli trovärdiga i mångfaldsfrågan 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.